Column 2016-07 Woody Woodpecker in de buurt

IVN DRVU - Column Natuur Dicht Bij Huis
Klinkt als een krakende deur, roffelt op oud hout en zingt dan tussendoor kwie-kwie-kwie-kwie. Er is een specht bezig bij mij in de buurt. Omhoog kijkend ontdek ik in een oude populier van ongeveer dertig meter een kleine vogel, die op de stam roffelt en langs de takken omhoog rent. Heel behendig. Maar wat is het een kleintje.

Het is een kleine bonte specht, niet veel groter dan de koolmezen die ook in de boom zitten. En de vlucht van de specht is net zo golvend als die van de meesjes.

Kleine bonte spechten leven op oud hout en eten insecten of larven die ze uit de boomschors pikken met hun sterke snavel. In de lente roffelen ze extra om een partner te vinden of de paarband te versterken. Ze roffelen razendsnel, in twee seconden zo’n 30 tikken. Gelukkig hebben ze zelf geen last van hun getimmer want de hersenen hebben schokdempers.
De eigen nestholte uithakken, vaak aan de onderkant van een tak, gaat dan ook moeiteloos.

Het nest wordt niet bekleed, de vier tot acht eitjes worden op het kale hout gelegd en in ongeveer 11 dagen uitgebroed. Na nog eens 18 dagen vliegen de jongen uit. En hoewel ik de kleine bont specht voor het eerst zie, is het geen zeldzame vogel in Nederland. Ze houden van oude loofbossen met open plekken. Dus kunnen we bij het ouder worden van de bomen hier in onze parken meer kleine bonte spechten verwachten. Nu maar hopen, dat er ook broedparen komen.

Het lijkt of de hofmakerij, de balts nu al is begonnen. Als ik Woody Woodpecker zie, is het een lentedag in februari. De eksters zijn hun oude nest al aan het opknappen en de Turkse tortels sloven zich uit voor elkaar. Want het schijnt dat vanaf Valentijnsdag ook vogels de liefde en de lente beleven. Ik ben dus benieuwd wat deze kleine bonte specht gaat doen en of ik zijn roffel vaker ga horen. In ieder geval blijf ik opletten.

Ria Waal