Column 2015-28 Leeg-nest-syndroom

IVN DRVU - Column Natuur Dicht Bij HuisDeze zomer zal onze zoon het ouderlijk nest verlaten nadat zijn zus hem twee jaar geleden al voor is gegaan. Een leeg-nest-syndroom dreigt voor mij en mijn vrouw maar gelukkig wordt er al driftig gewerkt aan een kleine aanbouw aan ons huis. Een echtpaar huiszwaluwen heeft de muur onder onze dakrand uitgekozen om hun aanleunwoning op aan te brengen. De afgelopen weken zijn zij daar driftig mee in de weer geweest.

Al snel bemerkte ik hun belangstelling voor onze gevel maar begreep niet goed waar ze mee bezig waren. Veel vogels hebben immers hun eerste nest al gehad en zijn al lang en breed bezig met hun tweede leg.
Zwaluwen zijn sinds april in ons land en ik verkeerde dus in de veronderstelling dat ook zij allang hun gezinnetje compleet hadden.
Ik kon me daarom niet voorstellen dat ze nu pas bezig waren met hun eigen nest.

Vreemd was ook dat op het ene moment de beestjes af en aan vlogen en ze daarna enige tijd niet te bekennen waren. Toch zag ik op onze gevel langzaam maar zeker iets moois groeien. Deze noeste metselaars maken hun nest door zo’n 2500 keer een klompje modder op onze muur aan te brengen. Bij een droog voorjaar moet het bouwen soms uitgesteld worden bij gebrek aan modder, misschien dat zoiets dit jaar ook het geval was.

Omdat het bouwsel aan de onderkant niet ondersteund wordt, moet het dus zijn stevigheid van zichzelf krijgen. Daarom wisselen de zwaluwen periodes van hoge activiteit af met periodes van diepe rust (of misschien zijn ze dan juist druk met het creëren van de inhoud van het nest).

Als er een laag cementhoopjes is aangebracht, wordt een pauze genomen zodat de boel kan drogen en stevig kan worden. Vandaar de periodes van diepe rust rond het nest in aanbouw. Ook wordt er in het cement gebruik gemaakt van gras of haar om extra stevigheid te geven. Soms kun je ook banden in het nest zien, als ze op verschillende plekken hun bouwmateriaal gewonnen hebben.

Om te zorgen dat er geen breuken ontstaan tussen oude en nieuwe lagen, brengen deze bouwvakkers de nieuwe laag aan door hun snavel snel heen en weer te bewegen zodat deze laag goed aansluit op de oude. Uiteindelijk is er onder onze dakrand een prachtig nestje gebouwd van alleen maar modder en een beetje gras, met een piepklein gleufje direct onder de dakrand waar vader en moeder net doorheen kunnen.

Al is ons eigen nest dan leeg aan het eind van de zomer, als ik op mijn zolderkamertje zit te werken, weet ik dat het aan de andere kant van de muur weer bruist van leven. Over natuur dicht bij huis gesproken!

Sep Van de Voort