Column 2013-40 Berm of tuin? Bermtuin!

IVN DRVU - Column Natuur Dicht Bij HuisVeel mensen hebben hun tuin dicht bij huis en ze genieten er een groot deel van het jaar van, een stukje Natuur dicht bij huis. De bermen van de wegen zijn vaak wat verder weg maar ook daar valt veel te zien en te genieten als je goed kijkt. Wie kent niet die kleurige bermen in het voorjaar, vol met wit bloeiend fluitenkruid of gele paardenbloemen?

Bezig zijn in de tuin is voor veel mensen een leuke hobby en vrijetijdsbesteding. Anderen ervaren het meer als ‘werken’ en maken er dan soms een harde en kale stenenvlakte van. Dat is jammer want dat is slecht voor de ‘natuur’, vogels, vlinders en andere insecten.

Maar het kan ook anders! Bijvoorbeeld door je tuin in te richten en te onderhouden als een wegberm. Het gazon en het terras blijven gewoon maar op de plaats van de plantenborders leg je een stuk bermtuin aan, een soort wegberm als het ware.

Dat doe je door daar allerlei wilde planten te zaaien of te planten. Bijvoorbeeld paardenbloem, rode klaver, klokjes, boterbloem, smeerwortel, ooievaarsbek, duizendblad en wilde grassen. Je kunt er dan allerlei soorten cultuurplanten tussen zetten. Voorbeelden zijn klokjes (er zijn erg veel soorten Campanula’s), margrieten, allerlei Geranium soorten, vrouwenmantel, Zeeuws knoopje, akelei en kattenstaart.

Dit zijn maar een aantal voorbeelden, de variatiemogelijkheden zijn oneindig. En vergeet de bloembollen niet! Ook daarvan zien er vele soorten en variëteiten. Ze brengen kleur je tuin van de late winter tot in de zomer. Voor bijen zijn het belangrijke leveranciers van stuifmeel na de lange winter.

Het onderhoud van de bermtuin beperkt zich tot 1 of 2 keer per jaar maaien. Gewoon alles bij de grond afmaaien en dan het maaisel opruimen (afvoeren of op de composthoop). Daarvoor heb je wel een goede maaimachine nodig, of je moet het uitbesteden. Bij de eerste maaibeurt, in de zomer, als de voorjaarsbloei periode voorbij is, staat de beplanting namelijk meer dan een halve meter hoog.

Na het maaien, ziet het er even wat kaal uit. Maar na een paar dagen gaan de meeste planten weer aan de groei en ziet alles er weer frisgroen uit.
Al snel laat een volgende serie kleurige bloemen zich zien.
Onkruid wieden is zo goed als voorbij, want de gesloten beplanting voorkomt dat onkruidzaden kunnen kiemen. Als een plantensoort wat gaat overheersen, kun je die wat weghalen. En nieuwe planten soorten zet je er gewoon tussen.

Kortom, als u volgend jaar meer natuur in uw tuin wilt hebben en minder werk, denk eens aan een bermtuin!

Bermtuinige groeten van een IVN-er