De Oude IJsselstreek
Insecten
maandag02okt2017

"Zzzzzzz" geen paniek!

Door: Carin Holtslag

Zzzzzzzzzz. Nee, ik ben niet in slaap gevallen.  Als u “Zzzzzzzzz”  hardop uitspreekt klinkt u als een insect. Een bij of als u het hoog doet een mug. Het geluid wordt niet geproduceerd door stembanden maar door de vleugeltjes. Die bewegen zo snel dat het klinkt als zoemen.
Als een winter te koud is en te lang duurt of een druilerig voorjaar maar niet voorbij wil gaan dan doe ik het volgende; ik sluit mijn ogen en denk aan de tuin van mijn ouders.
Stel u voor; de geur van vochtige grond die droog gestoofd wordt met daarbij het roze van die ouderwetse cosmea’s afgemaakt met het gezoem van talloze insecten. Heerlijk!

Dat zoemen hoort bij het ultieme zomergevoel. Echt, het kan niet zonder het geluid van de insecten, dan lijkt het teveel op een foto uit een glossy; nep.
Helaas hebben insecten bij veel mensen niet zo’n beste naam. Ik snap dat best wel. Er zijn er namelijk een aantal die berucht zijn om hun vraatzucht. Daarnaast heb je er die steken of bijten. Gelukkig is dat de minderheid. Bovendien doen ze dat vooral als ze in het nauw gedreven worden. Goed, goed  natuurlijk  zijn er uitzonderingen zoals muggen en teken. Die doen het echt expres.

Maar de rest? Die is volkomen onschuldig en bovendien vaak mooier dan je op het eerste gezicht zou denken.
Heeft u wel eens een groene gaasvlieg van dichtbij bekeken? Die gouden ogen, die ragfijne vleugeltjes? Je gaat toch gelijk in sprookjes geloven als je dat ziet?
IVN De Oude IJsselstreek Column van CarinEn wat dacht u van hommels? Die aandoenlijke ronde buikjes met dat nuffige bont erop? Schattig toch? Verder ben ik verzot op waterjuffers; tere plaatjes van kleur en elegantie.  Vlinders zijn natuurlijk de absolute top wat schoonheid betreft in de insectenwereld.

Ja maar, hoor ik u denken, die vervelende wespen dan? Tja daar hebt u een punt; tenminste in augustus en september. Zit u net lekker te lunchen en daar komen ze … op weg naar uw boterham met jam. In de nazomer zijn ze inderdaad op zoek naar zoetigheid maar de rest van de tijd? Dan eten wespen vooral andere insecten en laten ze uw vruchtensapje met rust.

De grote meerderheid van de insecten leeft onopgemerkt, zonder veel ophef maar doet ondertussen wel ontzettend veel nuttig werk. Ze ruimen plantenresten en dode dieren op, ze zorgen voor de bestuiving van ontelbare bloemen, planten en bomen,  ze verwerken eindeloos veel poep, ze houden elkaar in bedwang en ze dienen tot voedsel van bijvoorbeeld de zangvogels. Echt, zonder insecten stort de voedselketen in.

Dus lieve mensen; hoort u “ZZzzzzz” geen paniek! Houd die gifspuit in bedwang! Plaats horren als u wilt dat de muggen u niet uit uw slaap houden, zet een flesje met limonadesiroop ergens in de buurt van uw tuintafel voor de wespen en veeg uw terrassen elke week tegen de mieren (een beetje lichaamsbeweging kan geen kwaad) en u houdt meer in leven dan u in de gaten heeft.

Klik hier voor eerdere columns van Carin.