De Oude IJsselstreek
Vogels
maandag11feb2019

Zeer winderige maar succesvolle vogelexcursie!

Hieronder volgt het verslag van de eerste ledenexcursie van onze Vogelwerkgroep van dit jaar op 9 februari die voerde naar de randmeren rondom Elburg en Kampen.

Met vijf personen vertrokken we naar Kampen. Daar werden we verwelkomd door twee andere leden van onze VWG en onze lokale gids Henk de Vos.

IVN De Oude IJsselstreek vogelexcursieEerst gingen we naar het Keteldiep. Vanaf de dijk hadden we uitzicht op twee Zeearenden gezeten in de boom vlak boven hun nest. Ook zagen we onze eerste scholekster. Helaas te ver voor foto's. Fotograferen was sowieso bijna onmogelijk door de erg harde wind. Op de pijlers van de brug zagen we een Slechtvalk.
(Grote zaagbek)

IVN De Oude IJsselstreek vogelexcursie
Daarna naar het Vossenmeer om de plaat te bekijken.
Onderweg een groep Zwanen. Na zorgvuldig kijken bleken het Kleine Zwanen te zijn.

Op de plaat heeft zich een grote groep Wulpen verzameld. Ook een paartje Pijlstaart, één Bonte Strandloper en diverse soorten eenden.

Onderweg naar Ketelhaven ontdekte Chris een paartje Toppereenden.
Bij de volgende stop was de IJseend niet te vinden. Gelukkig ontdekte Maurice bij de volgende stop (op het Ketelmeer) na lang zoeken de IJseend in een grote groep Kuifeenden en telkens verdwijnend in de door de wind schuimende golven. Het lukt hem zelfs een foto te maken.

IVN De Oude IJsselstreek vogelexcursieDaarna naar het Drontermeer om onze laatste wenssoort te spotten: de Wilde Zwaan.

Na deze zeer geslaagde dag (het is de hele dag droog gebleven en af en toe scheen de zon) vertrokken we voldaan weer naar huis. Henk, heel erg bedankt voor je begeleiding!

Tekst: Guido Janze