De Oude IJsselstreek
Paddenstoelen
dinsdag18okt2016

Yes! Paddenstoelen.

Had je maar gedacht. Na al die droogte: lauw loene, er groeide een doodenkele op een boom...

De speelruimte van kampeerboerderij De Küper van Johan en Annie Westerveld aan de Luimesweg in Breedenbroek is een prachtige plek om een jeugdactiviteit te organiseren. We maakten daar dan ook dankbaar gebruik van. De IVN-vlag wees de weg naar de ingang.

Na een introductie door Ineke zagen de 11 kinderen en de meegekomen ouders en grootouders een paar korte filmpjes over paddenstoelen: een boswachter van Staatsbosbeheer die iets daarover vertelde en liet zien, het kweken van oesterzwammen op stro en een animatie van champignonteelt die duidelijk maakte hoe en onder welke omstandigheden die paddenstoelen willen groeien.

Tijdens een aansluitende korte wandeling verzamelden de kinderen materiaal voor een herfststukje.
Toen iedereen terug was ging Brigitte aan de slag met een grote pan champignonsoep die aan het eind klaar moest zijn. De kinderen mochten de champignons daarvoor snijden. Met een echt mes!

Johan en Janrein hielpen bij het in elkaar schroeven van prachtige vogelhuisjes. Het hout daarvoor was geschonken en op maat gezaagd door Harry Dahlhaus van het gelijknamige bouwbedrijf in Gendringen. De schroefgaatjes waren al voorgeboord. Prachtig vonden ze dat, vooral de kleine meiden: zelf schroeven met een accuschroevendraaier!Aan de andere tafels ontstonden prachtige herfststukjes. Bij alle activiteiten werd enthousiast meegeknutseld door de meegekomen ouders en grootouders.

Die dag bleek er ook een kinderactiviteit in de DRU te zijn. Een paar enthousiaste grootouders lieten ons weten dat ze dolblij waren voor onze activiteit gekozen te hebben. "Wat een ontzettend leuke activiteit! Hartelijk bedankt!", kregen we te horen. Op de foto's zie je wel dat de kinderen er ook zo over dachten. En daar doe je het toch voor!IVN De Oude IJsselstreek Scharrelkids met herfstknutselsDe champignonsoep achteraf smaakte naar meer. En dat kon rustig, want de gemaakte vijf liter was ruim genoeg...

Tekst: Janrein van Oostrum
Foto's: Jeltje Berendsen

Klik hier voor meer foto's.