De Oude IJsselstreek
Insecten
vrijdag26jun2020

Wat je al niet tegenkomt bij je achterdeur...!

Van IVN'er Wil Paulus kregen we deze mail en foto's binnen:

Toen ik op 17 juni 's middags rond 13.45 uur thuis kwam trof ik op de deurpost bij de achterdeur een gewone oeverlibel aan, die net uit de cocon gekropen was. Ik heb daar een serie foto's van genomen, die ik hierbij voeg en misschien iets is voor de IVN nieuwsbrief?

IVN De Oude IJsselstreek

IVN De Oude IJsselstreek De naam werd door de website Waarneming.nl aangegeven bij het invoeren. Is de kleur misschien variabel? Volgens de foto in mijn libelle boek is het achterlijf blauw. Mijn libel was meer groenig op het achterlijf.
Ik vroeg mij af hoe een larve uit de vijver, die zo'n 3 meter verwijderd is van de achterdeur kon kruipen en omhoog halverwege de deurpost. Normaal kruipt zo'n larve omhoog tegen een (riet)stengel, sluipt uit en laat vervolgens een lege cocon achter.

Het gaat niet vanzelf zo'n geboorte. Ongeveer 3 kwartier duurde het voor de libel wegvloog. Gefascineerd heb ik het proces gevolgd.

Groet, Wil

IVN De Oude IJsselstreek Antwoord: net uitgeslopen libellen zijn inderdaad nog niet meteen op kleur en zien er vaak een beetje groenig uit. Pas gaandeweg krijgen ze hun uiteindelijke kleur. De libelle op de foto's van Wil betreft een vrouwtje gewone oeverlibel, die in tegenstelling tot het blauwe mannetje een geel met zwarte tekening heeft. En larven kunnen best een behoorlijke afstand afleggen voordat ze op een geschikte plek uitsluipen als libelle.