De Oude IJsselstreek
Vogels
dinsdag09jan2018

Vogels in de winter

6 januari 2018, Breedenbroek

Geen 5 december, maar toch klopte ons hart vol verwachting! Op een zaterdag en aan het eind van de kerstvakantie... Hoeveel kinderen zouden er aangemeld worden? Vorige keer erg weinig en nu?

Het werden er zeventien! Daar doe je het voor!

IVN De Oude IJsselstreek Vogels in de winterKampeerboerderij De Küper aan de Luimesweg in Breedenbroek had dit keer een gezellige en verwarmde verblijfsruimte ter beschikking gesteld. De eigenaren Johan en Annie Westerveld zorgden voor limonade, koffie en thee met iets erbij: smarties voor de kinderen en ontbijtkoek voor de begeleiders. Onze dank is groot!

Er waren wat filmpjes over het voeren van tuinvogels uitgezocht, die Janrein vertoonde met de mooie, nieuwe apparatuur die het IVN-afdelingsbestuur ter beschikking van onze regiowerkgroep Rondom Strang & Iessel heeft gesteld. Wat een geweldige kwaliteit en gebruiksgemak leverde dat op. Daar werden we helemaal blij van! Voor de films en ook daarna was er een dia te zien met de aankondiginIVN De Oude IJsselstreek g van de volgende kinderdag in april waarop we o.a. zaadbommetjes gaan maken met wilde plantenzaden. Ieder gezin kreeg een flyer mee om dat niet te vergeten.

De filmpjes waren een mooie reclame voor Vroege Vogels! Nu wisten ze meteen welke vogels je op je voerplek kunt verwachten en waar je allemaal op moet letten. Het was tegelijkertijd heel handig voor de electrospelen die klaar stonden, want nu hadden ze de vogels al een keer gezien, de namen gehoord en wisten wat ze willen eten!

IVN De Oude IJsselstreek Vogels in de winterDaarna gingen ze aan de slag, want er was nog veel meer te doen. Ineke en Gerda hadden voor allerlei soorten voer gezorgd. Daarmee konden de voederflesjes gevuld worden. Die maakten we van kleine plastic flessen die zo een mooi tweede leven kregen. Gerda of Janrein prikten met een soldeerboutje een gaatje in de dop om daar een touwtje met een knoop doorheen te toen. Onderaan kwamen twee kleine gaten waar een stokje doorheen kwam en er boven een groter gat om bij het voer te kunnen komen. Johan timmerde een voerplank met een rand. Nu nog ophangen en smullen maar!IVN De Oude IJsselstreek Vogels

Samen met René zetten de kinderen een prachtige nestkast in elkaar. Met een echte elektrische schroevendraaier! De onderdelen waren kant en klaar ter beschikking gesteld door Harry Dahlhaus. IVN De Oude IJsselstreek Vogels in de winter

De egel, gemaakt van brooddeeg en zonnepitten, die Bertie aanbood lokt allerlei vogels. IVN De Oude IJsselstreek Vogels in de winter

In de keuken vulden de kids samen met Doke grote dennenappels met vogelvoer in vet die je aan een haakje kunt ophangen.

De tafels met de kant en klare werkstukken waren na afloop rijkelijk gevuld. En trots dat ze allemaal waren!
"Eigenlijk is twee euro veel te weinig voor zoveel moois", merkten een paar ouders op. Ze hadden daarmee wel een punt...IVN De Oude IJsselstreek Vogels in de winter