De Oude IJsselstreek
Landschap
dinsdag06aug2019

Verslag van de wandeling door de Heidenhoekse Vloed

Natuurgebied Heidenhoekse Vloed (31 ha groot) vormt samen met het Besseldersbos, (14 ha) en het Landgoed ’t Veld, (eveneens 14 ha) een prachtig aaneengesloten natuurgebied. Het ligt op een kruising van de droge EHS, Ecologische Hoofd Structuur en een natte EVZ, Ecologische Verbindings Zone langs de Heidenhoeksevloed. Dit levert een combinatie van natte en droge natuur.

IVN De Oude IJsselstreek - Heidenhoekse vloed

We hebben kunnen zien dat het nu erg droog is. Veel drooggevallen poelen en leegstaande sloten. De Heidenhoekse Vloed is ook geen ‘bronbeek’ maar een watergang die gevoed wordt met gebiedseigen (regen)water. Hierdoor ontstaan sterke wisselingen in waterstanden. In deze periode komt het dan ook vaker voor dat de sloten droogstaan.

Op deze zonnige middag hebben wij met 32 enthousiaste deelnemers en met Cor, Ina en Stef als gids, een deel van het de HeidenhoekseVloed verkend.

IVN De Oude IJsselstreek - Heidenhoekse vloedVan het Staatsbosbeheer hadden we toestemming om af en toe van gebaande paden af te gaan en hierdoor kregen wij de kans om naast de vele 'gewone' soorten planten een aantal speciale bloeiende planten eens van dichtbij te bekijken, zoals de parnassia en de klokjesgentiaan.

Deze werden dan ook uitgebreid op de foto gezet.

IVN De Oude IJsselstreek - Parnassia

Het Teer Guichelheil en de verschillende soorten orchideeën, volgens sommigen zeker zes verschillende soorten, stonden niet meer in bloei. In dit gebied komen 15 soorten planten voor die op de rode lijst staan.

Het feit dat hier zoveel bijzondere planten groeien, hangt sterk samen met de waterhuishouding. Er kwelt plaatselijk kalkrijk grondwater op afkomstig van het Oost Gelders Plateau.

Tussen de bloeiende dopheide en struikheide vonden wij veel wespen/tijgerspinnen met hun opvallende wielweb met brede zigzagband in het midden.
IVN De Oude IJsselstreek - Heidenhoekse vloed

In een aantal webben zagen we dat een gevangen sprinkhaan werd opgepeuzeld. Het vrouwtje behoort tot onze grootste spinnen  en ze legt haar eieren in een cocon. Deze vonden wij volop vastgemaakt aan de struikheide.

IVN De Oude IJsselstreek - Heidenhoekse vloedDoor het mooie weer waren er veel libellen actief, waaronder de oeverlibel, de bloedrode/ steenrode heidelibel, houtpantserjuffer en nog een aantal andere soorten juffers.

IVN De Oude IJsselstreek - Heidenhoekse vloed
Opvallend waren het aantal en verschillende soorten wantsen. Wij hebben geprobeerd er een aantal te benoemen en dat viel  nog niet mee. Er blijken in Nederland meer dan 640 soorten voor te komen.

Wij hebben het bij twee gehouden, maar deze waren wel erg mooi. De pyjamaschildwants en de zuringgrandwants.

IVN De Oude IJsselstreek - Heidenhoekse vloedNatuurlijk hebben wij ook genoten van allerlei soorten vlinders die deze middag te bewonderen waren zoals bruinoogje, icarus blauwtje, hooibeestje, gehakkelde aurelia, distelvlinder, koolwitje etc.

Na twee uur heerlijk te hebben rondgestruind hebben we ons laten overtuigen dat dit gebied heel veel te bieden heeft voor de natuurliefhebber. Het is zeker de moeite waard om het op een ander moment verder te verkennen en ons te laten verrassen door het al het aanwezige moois.

Verslag en foto’s: Stef Veldkamp