De Oude IJsselstreek
Overig
maandag20apr2020

Verblijf voor vleermuizen en oeverzwaluwen in Doetinchem!

Vleermuizen zijn nuttige zoogdieren die een belangrijk steentje bijdragen in de biodiversiteit. Wist u bijvoorbeeld dat insecten vooral ‘s nachts actief zijn? Wanneer vogels slapen gaan vleermuizen vliegen. Zij eten duizenden insecten zoals muggen maar ook de processierups, waar u dan minder last van hebt! In de stad verdwijnen verblijfplaatsen voor vleermuizen, daarom hebben meerdere partijen de handen ineen geslagen om voor hen speciale verblijfplaatsen te creëren in Doetinchem.

Het eerste verblijf is gerealiseerd in Natuurpark Overstegen. Het tweede verblijf wordt op dit moment gebouwd op buurgrond ’t Knapperslag (Buur maakt Natuur). Op deze plekken wordt een kelder gebouwd. Deze kelder wordt uitgerust met een zogenaamd winterverblijf en een zomerverblijf. In de winter gaat een vleermuis namelijk in winterslaap en dit doen zij in vorstvrije ruimtes zoals kelders. In de zomer worden ze graag snel warm en benutten ze de warmte van zolders (bijvoorbeeld kerkzolders) en spouwmuren. Daarom wordt naast een kelder ook een zolder gecreëerd in de vorm van een toren.

Voor het vleermuisverblijf zal een speciale wand worden gerealiseerd waar oeverzwaluwen en ook de ijsvogel zich kan gaan nestelen. Dit doen zij normaal in holtes die ze maken in steile oevers. Deze natuurlijke oevers zijn bijna niet meer voorhanden. Door een kunstmatige constructie te creëren helpen wij deze soort. Zij vliegen door een van de openingen in de betonnen wand naar binnen, graven een gang en maken op circa 1 meter diepte een warm nest.

Deze twee constructies zijn mede mogelijk gemaakt door de gemeente Doetinchem die het project stuurt, een subsidie bijdrage van de provincie Gelderland, met inzet van de stichting Buur maakt Natuur (de werkgroepen ’t Knapperslag en De Groene Knoop), IVN De Oude IJsselstreek, Bomenstichting Achterhoek, en de Stichting Milieuwerkgroep De Oude IJsselstreek. De constructies worden gerealiseerd door Ecochore Natuurtechniek.

Klik hier voor een foto-impressie van de bouw van de constructie in Park Overstegen in Doetinchem.

Tekst en foto: Wilber Thus