De Oude IJsselstreek
Natuur
dinsdag21mei2019

Snacken

Het is lente en dan leggen alle vogels eieren. Na een voor elke soort vaststaande broedtijd kruipen daar kuikentjes uit.
Sommige zijn donzig en superschattig zoals eenden- en ganzenjongen. Maar de meeste zijn blind, kaal en lelijk. Eén ding hebben ze allemaal gemeen; ze hebben altijd  H O N G E R R R R!

Bij nestvlieders (dat zijn die donzige) zoals weidevogels en patrijzen gaat de hele familie gelijk op stap. Iedereen scharrelt verwoed zijn eigen kostje bij elkaar.
Bij de nestblijvers (die kale) vliegen papa en mama af en aan met lekkere hapjes die haastig in de opengesperde kelen worden gepropt.

Alle jonge vogels, hoe schattig ook, zijn carnivoren.  In vlees zit namelijk veel eiwit en daar groeien spieren van. He? Hoor ik u denken. Vleeseters? Maar ik heb eigenlijk nog nooit een eendje een muis zien verschalken. Dat klopt; ze eten ander vlees namelijk dat van insecten en waterdiertjes, ook dat is dierlijk eiwit . En dat moet want op een brooddieet worden ze niet gezond groot.

Bloemenrijke akkerranden worden dus niet aangelegd omdat patrijzen van fleur en kleur houden maar omdat daar lekkere insecten op af komen. Het is gewoon een lokkertje. Een carnavalesk slachthuis, eigenlijk.

Maar …. En nu wordt het een beetje eng; Er zijn vogels die de kuikens en eieren van andere soorten verorberen. Ik vind in mijn tuin regelmatig de schaal van een kapot gepikt merel-ei of zoals laatst een deel van een geroofd roodborstkuiken. De eksters die een eindje verderop nestelen weten feilloos de nesten van hun slachtoffers te vinden.

In het Duivense Broek is een stuk plas dras gebied aangelegd. Daar foerageren kieviten, tureluurs en grutto’s. Echt een geweldig gezicht. Maar wat mij ook opviel was het volgende. Rondom het gebied stonden grote zilverreigers. Ik neem aan op kikkerjacht (la,la,la). Maar de waarheid zou wel eens een stuk naarder kunnen zijn…..Vers weidevogelkuiken staat namelijk ook op het menu!
Ja, van de buren moet je het maar hebben.

Ook holenbroeders zijn overigens niet echt veilig. De laatste jaren gebeurt het steeds vaker dat spechten de nestkasten van mezen tot spaanders hakken om de kinderkamer leeg te roven ten bate van zichzelf (vlees = energie) of hun eigen kroost.
Maar het kan nóg erger en dit is echt pure horror; door onderzoekers in Groot Brittannië is een koolmees gezien die andermans nestkast binnendringt en de schedeltjes van zijn eigen neefjes en nichtjes kapot pikt om de eiwitrijke hersentjes te verorberen!

Maar de ultieme wreedheid, ten minste in onze ogen, was de ooievaar-ouder die van de week in het nieuws was. Die verorberde een van de eigen kuikens! Geen “babysitter” maar een “parent from hell!”

De vogelwereld; Stephen King hoeft er in zijn volgende boek niets bij te verzinnen.

Klik hier voor eerdere columns van Carin