De Oude IJsselstreek
Overig
zondag05jul2020

Hoever kun je in het donker zien?

" 's Morgens om kwart over tien wordt er gebeld; Hallo is Frans er ook? Jawel, maar hij ligt in bed. Hij heeft toch geen Corona? Nee hoor, hij is de hele nacht buiten geweest om de nachthemel te bekijken en te fotograferen (daar kun je trouwens wel besmet door raken)..."

Zo begint het verhaal van IVN'er Frans Witjes die zich sinds ca. 2 jaar gestort heeft op deze nachtelijke hobby.
In een artikel in de komende Composiet zal het complete verslag verschijnen, maar hier alvast een voorproefje met wat van zijn zelf gemaakte foto's.

IVN De Oude IJsselstreekHalve volle maan

Om 's nachts een beetje wegwijs te worden aan de hemel, zul je een aantal sterrenbeelden moeten kunnen herkennen. Frans gaat dus eerst in op wat verschillende voor ons goed zichtbare sterrenbeelden en hoe je ze kunt vinden.

IVN De Oude IJsselstreekHet Zevengesternte (M45) ofwel de Plejaden is een open sterrenhoop in het sterrenbeeld Stier (Taurus).

Om meer sterrenbeelden (en meer) te kunnen herkennen, raadt Frans aan om het gratis programma Stellarium te downloaden op je computer.

IVN De Oude IJsselstreekDe Andromedanevel (M31) is een spiraalvormig sterrenstelsel, in het sterrenbeeld Andromeda. Het stelsel heeft dezelfde vorm als ons eigen sterrenstelsel, de Melkweg.

De sterrenbeelden heb je nodig om je te kunnen oriënteren aan de nachthemel. Daar zijn vele parels te vinden, enkele zelfs met het blote oog.

IVN De Oude IJsselstreekDe Paardenkopnevel dankt zijn naam aan de vorm van de nevel. Om de 'paardenkop' te zien moet het beeld 90 graden gedraaid worden, daarom is hij het best te zien als het sterrenbeeld Orion net aan de hemel staat en dus nog op z'n zij ligt.

Frans gaat verder in op ons zonnestelsel en de Melkweg, met o.a. het ontstaan en 'sterven' van sterren. Over zichtbare 'nevels' die in werkelijkheid, bolhopen, heldere nevels, sterrenstelsels, planetaire nevels (dode sterren), open bolhopen en resten van supernova's zijn.

IVN De Oude IJsselstreekM51 Draaikolkstelsel bij de staart (steel van het pannetje) van de Grote Beer

En daarna komt natuurlijk nog het fotograferen van deze lichtzwakke objecten aan bod.

IVN De Oude IJsselstreekDe grote Herculesbolhoop (M13) is een bolvormige sterrenhoop in het sterrenbeeld Hercules.

IVN De Oude IJsselstreekDe Halternevel (M27) is een planetaire nevel in het sterrenbeeld Vosje (Vulpecula).

IVN De Oude IJsselstreekDe Ringnevel (M57) is een planetaire nevel in het sterrenbeeld Lier (Lyra).

Tenslotte wijdt hij nog een stuk aan planeten.

IVN De Oude IJselstreekDe planeten Mercurius en Venus boven Varsselder

IVN De Oude IJsselstreekDe planeet Jupiter (300x vergroot)

IVN De Oude IJsselstreekDe planeet Saturnus (300x vergroot)

Zie verder t.z.t. in De Composiet herfst 2020.

Tekst: Frans Witjes en Wikipedia