De Oude IJsselstreek
Vogels
donderdag13apr2017

Gluren naar vogels (in gênante poses) in de Slangenburg!

Zondagochtend 9 april, 8.00 uur: een koude start van een prachtige zonnige lentedag. Sommige deelnemers aan deze excursie van onze Vogelwerkgroep moesten hun autoruit nog krabben voor ze naar de Slangenburg konden rijden. Handschoenen waren dan ook geen overbodige luxe om je koude verrekijker vast te kunnen houden.

IVN De Oude IJsselstreek SlangenburgNa een paar mensen - die zonder zaten - nog een leen-verrekijker te hebben aangereikt, stonden we klaar voor de inleiding door gids Frans Witjes. We werden echter verrast door de plotselinge landing van een specht voor onze neus in een overdadig bloeiende kersenboom. Eerst dachten we dat het een grote bonte specht was, maar door onze kijkers bleek deze een roze ‘broek’ te dragen  - in plaatst van een rode - en had een opvallend wit gezicht met daarboven een rode pet. Onmiskenbaar een middelste bonte specht. Nou, dat begon al goed! De vogels kwamen gewoon naar ons toe. In diezelfde boom hipte ook nog een mannetje zwartkop. In het topje van een andere boom zat een groenling te zingen met die herkenbare nasale uithaal aan het eind.

Om niet al te verkleumd te raken besloten we toch maar, in 2 groepen, te gaan lopen. Bij Frans z’n groep kon nog net een moeder met 2 kinderen aansluiten. Eens kijken wat deze ochtend op het landgoed nog meer in petto zou hebben.
Het duurde even voordat we ‘m gevonden hadden. Hoog in de boom tussen de takken zat een zanglijster uit volle borst te zingen. De kenmerkende herhalingen in zijn zang waren duidelijk te horen. Ook de bruine ‘pijlvormige’ stippen op zijn vooruit gestoken borst waren in het zonlicht goed te zien. Even later liet ook de grote lijster, net een monotone merel, zijn verdragende geluid horen.

IVN De Oude IJsselstreek VogelwerkgroepWe ontdekten een boomkleverpaartje  druk bezig met het aanslepen van nestmateriaal, bestaande uit schilfers boomschors. Het viel nog niet mee om dit goed in hun nestholte aan de onderkant van een tak te krijgen. We hebben ze daarom maar met rust gelaten met hun gestuntel. Marjon had nog een leuk ezelsbruggetje voor deze vogeltjes: de wietverkopers van het bos, vanwege hun constant vragende roep: “Wiet, wiet?”

IVN De Oude IJsselstreek VogelwerkgroepDe kauwtjes vlogen ook af en aan en doken om beurten in holtes, al dan niet ooit door zwarte specht uitgehakte gaten, in een stel beuken naast het pad.
Twee buizerds kozen het luchtruim en leken bij elkaar te horen. Ze cirkelden weg boven de bomen.
Een paar luidruchtig overvliegende nijlganzen. Blauwe reigers stonden in de wei in afwachting van een smakelijke kikker, muis of mol.

De groep van Frans zag intussen bij de Paardenkolk een stel parende middelste bonte spechten en heeft er schaamteloos door de telescoop naar zitten kijken. Er waren notabene kinderen bij. Foei! Maar ja, je bent al lang blij dat je in een bos toch nog een vogel lang genoeg in beeld hebt om deze aan de deelnemers door de kijker in detail te kunnen laten zien. Groene specht en grote bonte werden ook geIVN De Oude IJsselstreek Vogelwerkgroep zien en gehoord. De kleine bonte en de zwarte specht waren moeilijker te spotten en zijn alleen kort of in de verte gehoord. De boompieper liet zich aan de bosrand veelvuldig horen maar de mooie baltsvlucht (parachute) bleef grotendeels achterwege. Wel zagen we nog een reebok in galop door het natte veld.

Verder gehoord maar niet gezien: appelvink, goudvink, goudhaan, zwarte mees, boomkruiper, winterkoning, holenduif.
Gezien en gehoord: merel, spreeuw, vink, roodborst, kool- en pimpelmees, tjiftjaf, houtduif, gaai, grauwe gans, wilde eend, witte kwikstaart. Bij een plas-dras aan de rand van het landgoed vloog een witgatje, een doortrekker, al roepend op. Zijn witte stuit/gatje viel daarbij goed op tegen het donker van de rest van het verenkleed.
IVN De Oude IJsselstreek VogelwerkgroepToen onze groep bij de Paardenkolk aankwam was er geen specht meer te bekennen. Wel een meerkoetenpaar waarvan mevrouw op het goed verstopte nest, onder een in het water liggende dikke eikentak met dor blad, zat. Meneer was nog druk bezig met het aanslepen van extra nestmateriaal (lisdoddestengels). Hij kweet zich netjes van zijn taak en vrouwlief nam het dankbaar in ontvangst.
Weer terug op de parkeerplaats namen we afscheid van de meesten, maar besloten sommigen nog even lekker na te genieten in de zon (de jas kon nu uit!) op het net geopende terras bij het koetshuis. Onder het genot van een kopje koffie/thee en het vrolijke zingen van enkele puttertjes in een nabije boom besloten we deze fraaie ochtend.IVN De Oude IJsselstreek Vogelwerkgroep