De Oude IJsselstreek
donderdag17sep2020

Even voorstellen...

f

Deze maand Ina van der Vlist

Sinds wanneer ben je lid van het IVN?In 1993 deed ik de groencursus en ben ik lid geworden.

Waarom voel je je betrokken bij het IVN?
De natuur is zo boeiend. Als niet-Achterhoeker heb ik door het IVN in eigen omgeving veel leuke plekken ontdekt. Verder hebben IVN’ers allemaal een passie voor de natuur met ieder hun eigen voorkeur. Het is geweldig om die passie te delen en van elkaar te leren. Verder hou ik ervan om mensen te ontmoeten uit allerlei milieus die door de natuurinteresse met elkaar zijn verbonden.

Heb je binnen IVN een opleiding of cursus gevolgd? Zo ja welke? Wat is je het meest bijgebleven?
Ik volgde de groencursus van 93/94 en ben sinds1998 IVN-natuurgids. Tijdens de gidsencursus vond ik de paddenstoelen-excursie in het Noorderbroek erg overweldigend. Het bos stond vol met rodekoolzwammen en nog veel meer moois. Het duizelde me. Zoveel soorten had ik nog nooit gezien. Ik geloofde niet dat ik die ooit uit elkaar zou kunnen houden. De insectenles was ook indrukwekkend. Het ging over mimicry en een bevlogen docent vertelde aan de hand van dia’s over wespen en nabootsende zweefvliegen.

De stromende regen tijdens de excursie van mijn eindopdracht in het Zelhemse Broek vergeet ik ook niet meer. Het verraste mij dat iedereen, ondanks een enorm nat pak, toch een leuke excursie had.

Ben je actief (geweest) binnen onze IVN-afdeling? Zo ja, bij welke werkgroep? Kun je hier een leuke anekdote over vertellen?
Vanaf het begin bij regiowerkgroep Graafschap, later ook bij de zoogdierenwerkgroep. En voor de werkgroep cursussen zat ik vier keer in de organisatie van de natuurcursus.

Tijdens een diersporen-excursie op zoek naar zakdragertjes aan de stam van beukenbomen sprongen er, tot grote hilariteit van de cursisten, ineens een stuk of zes bosmuizen tevoorschijn. Er zaten ook evenwijdige krassen op die beuken en wat marterpoepjes eronder. Die plek bleef ik in de gaten houden. Jaren later vonden we een latrine in een van die beuken en zat daar een boommarternest in een oud nest van een zwarte specht. Dit was het eerste bekende geval van voortplanting van boommarters in de Achterhoek. Ook in jaren er na zat er een boommarter met jongen in die nestboom. Het was heel bijzonder om af en toe oog in oog met die boommarter te staan.

Tijdens een publieksexcursie in het Zelhemse Broek vertelde een buurtbewoonster dat ze daar vroeger onderweg naar school regelmatig een bosje orchideeën plukte voor de juf. Er stonden er zat in de jaren vijftig. Ik kon mij dat 20 jaar geleden tussen de groene weilanden nauwelijks voorstellen. Nu kan ik enorm genieten van de bloemrijke graslanden die her en der weer zijn ontstaan. De orchideeën zijn gelukkig weer terug.

Welk natuuronderwerp heeft jouw grootste belangstelling?
Ik vind bijna alles leuk, maar insecten vind ik het meest boeiend. Vooral de wilde bijen en (nacht)vlinders. De samenhang tussen soorten vind ik ook erg interessant.

Wat vind je het leukst om te doen bij IVN en waarom?
Ik vond de begeleiding van natuurcursussen het leukste. Het was leerzaam voor mijzelf, maar bovendien ook prachtig om te zien hoe mensen met soms weinig natuurkennis zich verwonderen en een nieuwe hobby leren kennen. Daarnaast vind ik het leuk om excursies te geven. Zelfs paddenstoelen! Het is beide dankbaar werk.

Heb je andere hobby's/liefhebberijen die je graag met ons wilt delen?
Ja, ik ben bijna 20 jaar imker en fotografeer graag. Vooral insecten.
Ik vind het heel bijzonder hoe een bijenvolk leeft en probeer de bijen zo min mogelijk te verstoren. De bijenkasten staan in de tuin. Zo kan ik iedere dag van ze genieten. Ik woon aan de rand van stad, bos, stuifduinen en platteland. Daardoor is de diversiteit aan bomen, struiken en planten in de buurt erg groot. Die zorgt ervoor dat de bijen vrijwel het hele jaar bloemen vinden om voedsel te verzamelen en hoef ik met de bijen niet naar drachtgebieden te reizen. Door het maken van kunstzwermen probeer ik overlast, door de bijen voor de buren, zoveel mogelijk te beperken.

Ik ben secretaris van de Doetinchemse bijenvereniging, NBV-afdeling Doetinchem. Van april tot juli krijg ik daardoor telefoontjes of mail, omdat mensen denken dat ze een bijenzwerm hebben. Dat klopt regelmatig, maar minstens zo vaak blijkt het om een hommel- of wespennest te gaan, of zijn het bijvoorbeeld een paar metselbijen die in een spouwmuur nestelen. Gaat het werkelijk om een zwerm, dan probeer ik of een imker die in de buurt van de zwerm woont deze wil scheppen. Soms doe ik dat ook zelf. Zijn het andere zoemers, dan vertel ik hoe belangrijk deze beestjes zijn, dat ze er tijdelijk zitten en vraag of ze werkelijk overlast geven. Meestal doet die uitleg wonderen en beschouwt de beller de zoemertjes gelukkig niet meer als lastig. Geeft zo’n nest toch overlast, dan moet de beller zelf een plaagdierbestrijder inschakelen.

Door het fotograferen van honingbijen die op bloemen hun kostje bij elkaar zochten, zag ik steeds vaker andere prachtige beestjes op die bloemen. Er leven alleen al tientallen soorten wilde bijen in de directe omgeving. Veel soorten lijken op elkaar. Ik vond het vaak lastig om ze op naam te brengen. Dat laatste lukt steeds beter doordat er nu een paar leuke bijengidsen en mooie websites zijn. Bovendien kun je sinds vorig jaar bij waarneming.nl foto’s uploaden waarbij er automatisch een aantal suggesties komen. Zelfs bij wilde bijen kloppen die steeds vaker. Omdat ik het heel leuk en leerzaam vind om te weten welke beestjes ik heb gefotografeerd, voer ik ze daarom steeds vaker in bij waarneming.nl. Bovendien helpt dat wetenschappers om de samenhang tussen soorten beter te begrijpen en kunnen ze daardoor betere plannen maken om de achteruitgang in biodiversiteit te stoppen. Dat laatste vind ik super-belangrijk.