De Oude IJsselstreek
Overig
vrijdag02dec2016

De blaadjes vallen bij Natuur Actief

Maar maakt u zich niet ongerust, niemand werd er droevig van.
De koffie was goed en het was gezellig druk in Hotel Ruimzicht te Zeddam.

De herfst is naast het jaargetijde van de steeds korter wordende dagen ook de tijd van het warme licht en de vlammende kleuren. Naast hevige stormen zijn er even goed prachtige stille dagen met nevelige luchten. En wat dacht u van de paddenstoelen in al hun bizarre verschijningsvormen?
Dit en nog veel meer is te zien op de foto’s die velen op ons verzoek hadden ingestuurd. Op facebook kunt u deze bekijken!

(Als u uw foto mist, kan het zijn dat u hem laat heeft ingestuurd en dan is hij niet meegenomen in de selectie).

De hoofdspreker van de avond was de heer Gerrit Jan van Ochten. Onder andere apotheker van beroep maar ook kenner van wilde planten en hun geneeskrachtige werking. Hij vertelde dat hij met name geboeid is door de specifieke stoffen in planten die als medicijn kunnen dienen. Diverse plantengroepen passeerden de revue met elk hun eigen werkzame stoffen. Daarbij werd al gauw duidelijk dat het raadzaam is maar niet zo van allerlei blaadjes thee te trekken als je je niet lekker voelt. Bij sommige planten, zoals bijvoorbeeld, de digitalis luistert de dosering heel nauw. Zelfs de tijd van de dag waarop je een blad plukt is van invloed op de hoeveelheid werkzame stof die er in zit. Bovendien is het van belang welke plantendeel je gebruikt. Van klein hoefblad werd aan de bloemen al eeuwenlang een geneeskrachtige werking toegeschreven. Nu blijkt uit modern onderzoek dat de wortels van de plant een nog veel krachtiger resultaat geven.

Ondanks dat we tegenwoordig met hulp van chemie veel natuurlijke stofjes na kunnen maken blijkt de geneeskracht van echte planten nog steeds onmisbaar te zijn. Sterker nog, van veel planten is nog steeds niet bekend welke werking ze nog meer te bieden hebben. Men is dat nog volop aan het ontdekken en onderzoeken.

Na de pauze was er de herfstquiz. Deze werd met verve geleid door Margriet Storkhorst, gids in opleiding. Het onderwerp was de herfst met alle verschijnselen die daar bij horen. Van trekvogels tot paddenstoelen, van winterslapers tot verzamelaars. Ook stonden er doosjes met allerlei boom-vruchten op tafel waarvan geraden moest worden waar ze van waren.

Na zo’n 15 vragen waren er nog 8 deelnemers in de race voor de doos onvervalste Achterhoekse Konijnenkeutels. Bij de laatste vraag wist Barry Schoneveld de laatste twee overgebleven kandidaten te verslaan met het enige juiste antwoord; De naam bovist komt uit het middelhoogduits en betekent zoiets als “windje van een vos”.

Met de uitslag van het Raadplaatje van Marga sloten we de avond af. Op het plaatje was sterk ingezoomd op een blad van het zonnedauw (foto boven).

Carin Holtslag - Natuur Actief.