De 46e Bos- en Peelwandeling vanaf De Bergen in Wanroij

IVN De Maasvallei in samenwerking met KWBN

Heide

Elk jaar, nu op zondag 9 oktober, organiseert ons IVN in samenwerkingmet de Koninklijke Wandel Bond Nederland de Bos- en Peelwandeling. In 2022 al weer voor de 46e keer. Voor deze wandeltocht worden vier schitterende routes uitgezet over afstanden van 5, 15, 25 en 30 km. Het is een wandeling waar iedereen, jong of oud, levensgenieter, natuurmens, sportliefhebber en rustzoeker aan zijn trekken komt. Voor deelname hoeft men geen lid te zijn van IVN of wandelbond.

De wandelingen

De 5 km route gaat door de bossen in en rond het recreatiecentrum. Vooral voor gezinnen met kinderen is deze korte afstand leuk. Ter afsluiting loopt het laatste gedeelte van de 5 km door de speeltuin van de dagrecrecreatie, waar nog volop gespeeld kan worden.

De 15 km loopt via de gemeentebossen over de hoge zandrug langs het Berkenbosch, vervolgens door ecologische verbindingszone Tovensche Beek. Na de rustplaats (bij Scouting) gaat de tocht verder over het heidereservaat door het schapenpark en heidereservaat van de Ullingse Bergen.

De zeer afwisselende 25 en 30 km route, neemt u mee over de hoge zandrug langs het Berkenbosch, over het heidereservaat, langs het Peelven, en de betonnen kazematten aan het Defensiekanaal. De 30 km route maakt daarbij nog een extra lus Naar het dorpje Ledeacker en het afwisselende buitengebied bij Sint Anthonis.

KWBN

De routes zijn volledig met pijlen uitgezet. Tevens worden er routebeschrijvingen verstrekt. De 15 km route heeft één rustpunt (bij accommodatie Scouting Sint Patrick). De 25 en 30 km route hebben als tweede rustpunt Café ‘Buitenlust’ inLandhorst. Hier is horeca met toiletvoorzieningen aanwezig. De medische verzorging is in handen van een EHBO-vereniging i.s.m. BHV-ers van Scouting Sint Patrick.

Juist te voet is het interessant het prachtige en afwisselende landschap, boerderijen en oorlogsrestanten te aanschouwen. Veelal zijn deze bezienswaardigheden niet goed met auto of fiets bereikbaar.
In de maand oktober vormen de bossen en heide door de herfstkleuren bovendien een schitterend gezicht. Tijdens de wandeltocht bestaat nog de kans dat de wandelaar een kudde Kempische heideschapen of Schotse hooglandrunderen ontdekt.

Gegevens omtrent inschrijving, inschrijfgeld, starttijden etc. worden t.z.t. op deze site bij de activiteiten gepubliceerd, maar ook op Bosenpeelwandeling en www.wandel.nl.

Het meenemen van honden kan niet worden toegestaan, omdat een deel van de route door het schapenpark en recreatiecentrum ‘De Bergen’ loopt.

Hoe het vorig jaar ging

De 45e Bos en Peelwandeling op zondag 3 oktober was zeiknat met een bedroevend laag deelnemersaantal van 50 wandelaars. Ondanks het slechte weer kon de organisatie toch iemand in het zonnetje zetten. Onze trouwe deelneemster Peggy Jordens liep voor de 40 e keer mee! Met marsmuziek en vlaggengewapper werd zij op het eind van de tocht binnengehaald. Daarna volgde de uitreiking van medaille en bloemen. Peggy woont al weer heel lang in Amsterdam maar komt bijna elk jaar naar Wanroij om dan met vriendinnen de Bos en Peelwandeling te lopen. Als heel klein kind liep zij al met moeder de kortste afstand van 5 km. Ze zijn zelfs samen in 2002 gehuldigd voor het 25-jarig jubileum. Bent u hierdoor geprikkeld? Wandel dan volgend jaar mee want het is een gezellige en sportieve natuurbeleving: zondag 9 oktober 2022.

Jan Derks, tochtcoördinator namens de werkgroep Bos en Peelwandeling

Tip: Kijk eens op het landelijk wandelprogramma:  www.wandel.nl.

De 46e Bos- en Peelwandeling vanaf De Bergen in Wanroij
  • Kosten: Gratis