Cranendonck
Natuur in de Buurt
zaterdag23mei2020

Heidebelevenis mei

Mei is de maand waarop de veldkrekel (het mannetje) volop aan het zingen is (striduleren door met de vleugels over elkaar te strijken). Het kenmerkende kri..kri..kri.. is op schrale heigrond en ook op veel andere plaatsen veelvuldig te horen. In maart kun je de veldkrekel als nimf al waarnemen, maar zonder vleugels kan hij dan nog niet zingen. Het droge warme weer en ook begrazing en maaien in natuurgebieden doet deze soort goed. Je ziet dan ook heel veel ovale holletjes van ruim een centimeter  waar het mannetje een kort afgegraasde arena heeft gecreëerd om het vrouwtje het hof te maken. Bij trilling of beweging vlucht het mannetje naar binnen, wacht dan een minuutje en je ziet hem weer naar buiten komen. Op een weipaal zag ik een kraai met prooi, toen de kraai wegvloog kon ik kijken en zag ik 2 veldkrekels. Hoogstwaarschijnlijk heeft de kraai de twee gepakt tijdens de paringsdaad waarbij ze even niet opgelet hebben. Ook andere vogels zoals de roodborsttapuit die je op de heide regelmatig kunt zien, eten veldkrekels als een ‘heidehapje’.