Borger-Odoorn
Biodiversiteit
zaterdag17sep2016

Wethouder Freek Buijtelaar van Borger-Odoorn geeft startsein

Afgelopen vrijdagmiddag 16 september werd door wethouder Freek samen met een aantal omwonenden een perceel grond aan de vlintweg in Valthe ingezaaid met een speciaal mengsel van De Cruydt-Hoeck.

IVN Borger-Odoorn heeft samen met de gemeente het initiatief genomen om op diverse plekken in Valthe het openbaar groen om te toveren tot kleurrijke natuur met een grote biodiversiteit.

IVN Borger-Odoorn is actief op het gehele grondgebied van Borger-Odoorn. Voor dit biodiversiteitsproject is gekozen voor het dorp Valthe omdat dit dorp in 2017 het 800 jarig bestaan viert. Het dorp wil natuurlijk tijdens het jubileumjaar zo mooi mogelijk voor de dag komen. Daarin past het streven om een aantal plekjes te verfraaien.

Op de brink in het oude gedeelte van het dorp worden op de Tiphof stinsenplanten rondom de picknickbank en bestaande bomen aangeplant. Stinsenplanten zijn bolgewassen die van oudsher te vinden zijn op landgoederen en buitenplaatsen. De naam komt uit Friesland waar een landhuis een Stins wordt genoemd. Voorbeelden zijn het bekende sneeuwklokje en de boerenkrokus. Maar ook holwortel, winteraconiet en vingerhelmbloem horen erbij. Welke soorten op de brink worden geplant wordt door omwonenden bekeken, maar zeker is dat het in het vroege voorjaar een prachtig gezicht zal zijn. En juist in het vroege voorjaar hebben insecten behoefte aan bloeiende planten, want die zijn nog schaars in die tijd. Om de inwoners van Valthe en bezoekers de gelegenheid te bieden om rustig te genieten van al dat moois is vorig jaar ter plekke een picknickbank geplaatst.

Een andere plek in het dorp waarop het oog is gevallen is de omgeving van de rotonde bij de Kampweg. Hier is plaats voor een zestal fruitbomen. Gedacht wordt aan appel-, peren- en pruimenbomen en wellicht ook een kersenboom. Naast de fruitbomen wordt hier waarschijnlijk een meidoornhaag geplant en rondom de reeds bestaande bomen worden eveneens stinsenplanten gepoot.

Aan de Vlintweg tenslotte is ruimte voor een bloemenweide. Hier wordt een mengsel van bloemzaden gezaaid die van nature in Drenthe voorkomen. De bloemenweide is een walhalla voor bijen, vlinders en talloze andere insecten. En natuurlijk is zo'n bloemrijke plek ook gewoon mooi om stil van te genieten.

Het biodiversiteitsproject van IVN Borger-Odoorn beperkt zich in de toekomst hopelijk niet tot Valthe. Als het daar een succes wordt dan is de hoop dat ook andere dorpen in de gemeente ermee aan de slag gaan.

Maar eerst gaan alle betrokkenen er in Valthe een succes van maken. Als dat lukt hebben we in ieder geval in dat dorp een flinke stap gezet om de biodiversiteit – de verscheidenheid in soorten – te verbeteren.