Borger-Odoorn
Vogels
maandag30apr2018

Verslag vogelexcursie naar Lauwersmeer

(foto's: Desiree Bergsma)

Op 28 april zijn wij met een groep van 10 man op vogelexcursie gegaan rondom het vogelhutLauwersmeer. We hebben rond het Lauwersmeer gereden en op zeer veel verschillende plekken gestopt. Soms kon je meteen aan de kant van de weg blijven staan en heel veel vogels zien. Soms liepen we naar een vogelhut of even een weggetje in.

Het weer was ons goed gezind, want van de regenbuitjes hebben we weinig last gehad. Tijdens de lunchpauze een lekker visje gegeten in Lauwersoog. Toen viel de meeste regen. Maar na de regen kwam de zon meteen weer tevoorschijn. Dat was heel fijn, want dan zijn de kleuren van de vogels op zijn mooist. Zelf doe ik wel eens vogeltellingen in het Lofar gebied, maar ik vogel gruttoveel te weinig om er beter in te worden. Te weinig tijd is altijd mijn excuus, dus deze excursie was een fantastische kans om weer eens een dag te vogelen en veel te leren van onze gidsen. Het Lauwersmeer is vanaf Borger nog een goed uur rijden, maar echt een heel mooi natuurgebied. Het is niet voor niets een Nationaal Park. Ik heb op één dag nog nooit zoveel verschillende soorten vogels gezien. Dit komt omdat er zoveel verschillende biotopen zijn. Er is nat weide gebied, waar wij bijvoorbeeld grutto, tureluur en lepelaar hebben gezien. Droog grasland met o.a. heel veel brandganzen.brandganzen Watervogels in de slikken van het Lauwersmeer. O.a.  kluten, bontbekplevier en kemphanen. Dit soort vogels had ik zelf alleen nog maar gezien op de Waddeneilanden. Rietvelden met rietgors, karekiet etc.  Er werd bijgehouden hoeveel verschillende soorten vogels wij hebben gezien of gehoord. In totaal hebben wij 66 verschillende vogels gezien, maar in theorie zouden dat er ongeveer 200 kunnen zijn. Als je van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat aanwezig zou zijn. Echt een aanrader om nog een keer naar toe te gaan. Hopelijk kan ik zelf in mei nog een keer een bezoekje brengen aan het Lauwersmeer, dan zouden er ook nog heel veel vogels te zien moeten zijn. Organisatoren en gidsen heel hartelijk bedankt voor de mooie excursie!!

Carla van Schaik