Borger-Odoorn
Insecten
woensdag12sep2018

Verslag mini-mierencursus

Op zaterdag 1 september verzorgden Diliana Welink en Pauline Arends een mini-mierencursus op verzoek van IVN Borger-Odoorn. Na ontvangst met koffie, thee en koek in de Ontvangstschuur van Staatsbosbeheer in Elp konden we plaatsnemen aan de grote tafel met microscopen.

tafelPaulineVervolgens werd gestart met een zeer interessante en enthousiaste presentatie over het leven van de mieren en de rol van mieren in de natuur. Na een korte pauze werden verschillende kenmerken van een aantal soorten mieren behandeld waarna deze soorten onder een microscoop konden worden bekeken. Door de microscoop kon je de karakteristieke kenmerken van de verschillende soorten mieren pas echt goed zien. Sommige deelnemers waagden een poging om met behulp van de aanwezige determinatiegids een soort op naam te brengen. Dat blijkt nog niet zo makkelijk te zijn. Na de lunch hebben we mieren in het echt bekeken. mierenWe zijn in de auto’s gestapt en hebben twee plekken in het bos bezocht waar we de nesten van maar liefst zeven verschillende soorten mieren hebben bekeken. Van de grote klassieke mierenhopen van bosmieren tot de kleine nestjes van de zeer kleine zaadmiertjes.

Met loepjes konden de mieren worden bestudeerd. Duidelijk zichtbaar was hoe prachtig de glanzende houtmier glanst en dat de gele weidemieren net kleine krioelende gouden knopjes zijn. Er werd ook nog gediscussieerd over het effect van de droogte op de mieren, maar dat zal pas over een tijdje echt duidelijk worden. Het was een erg leerzame cursus, die zeer aan te raden is voor iedereen die van de natuur houdt.

Een enthousiaste deelnemer Willeke Sprokholt, lid van IVN Assen en natuurgids.