Borger-Odoorn
Vogels
donderdag25apr2019

Verslag excursie Zuidlaardermeer 20 april 2019

Door Jolanda Smelt.

Hoe werkt dat nou: een excursie voorbereiden?

Je plant een datum, en dan ga je voorbereiden: welk deel van het gebied willen we naar toe, welke route gaan we lopen en waar kunnen we lunchen. En als je dat dan rond hebt bestel je het zonnige weer en welke vogels je wil zien; en zo komt alles goed.

Met 18 mensen gaan we “De natuur beleven in het Zuidlaardermeer gebied”. Om 9 uur vertrekken we uit Borger met 4 auto’s. De eerste bestelling is goed gekomen: het is prachtig zonnig weer, droog, en niet te warm.

zuidlaardermeer

De eerste stop is bij Leinwijk (bij Kropswolde). Hier lopen we een rondje van ongeveer 3 km en zien al vele vogels. Direct in de eerste plas zien we al veel watervogels waaronder de zomertaling. Even verderop horen we de blauwborst maar lukt het nog niet dat iedereen hem kan zien. Aan het eind van dit rondje hebben we in de uitkijktoren Leinwijk nog een mooi overzicht over dit gedeelte van het gebied. Naast de vogels die we zien horen we ook heel veel. Sommige vogels zie je (bijna) niet , of alleen maar in een flits (“dat was een …”). De roerdomp bijvoorbeeld laat zich een paar keer horen; de rietzanger is uitgebreid te zien en te horen.

We gaan in de auto en rijden dan door naar de tussenstop voor de lunch. Door het mooie weer kunnen we buiten zitten, de tafels worden aan elkaar geschoven en zo kan iedereen bij elkaar zitten.

pontjeTijdens de prima lunch laat Roelof nog geluidsopnamen horen van vogels in het Lofar gebied, die we ook vandaag wel kunnen treffen.

Na de lunch lopen we via de camping naar het pontje en steken in 2 groepjes over. Aan de overkant lopen we nog een stuk over een dijk met aan beide kanten water en moerasgebied. Ook hier zien en horen we dichtbij en veraf veel vogels. Roelof weet dat even verderop een nest van een zeearend zit. En ja hoor, ook deze bestelling is in order gekomen: we zien de zeearend prachtig vliegen, zelfs zonder verrekijker te zien. Ook als we teruglopen is er nog genoeg te zien. Op dit stuk horen we ook nog de sprinkhaanzanger en zien we een ree, liggend in het gras. Verder vertelt Jos nog over diverse wilde planten die hier staan. Een van de planten is het paarsbloeiende Gewone duivenkervel

Bij het fietspontje gaan we weer naar de overkant (hard werken voor sommigen), en bij de auto sluiten we deze prachtige dag af. Ook de bestelling van vogels is goed gekomen: 60 verschillende soorten zijn er vandaag door de gezamenlijke groep gezien en gehoord, met als hoogtepunten de zeearend, blauwborst, kemphanen en diverse prachtige zangvogels.

kijken

De lijst met vogels en andere dieren die deze dag gespot zijn kunt u hier downloaden:
overzichtslijst vogels etc. 20 april

De foto's op deze pagina zijn gemaakt door Jos Vink.