Borger-Odoorn
Overig
zaterdag26mei2018

Uitstapje vlinderwerkgroep

Uitje vlinderwerkgroep, door Oebele Huitema

Op woensdag 23 mei was het traditionele jaarlijkse uitje van de vlinderwerkgroep. Voor de derde keer op rij en we vinden dat we daarom wel van een traditie mogen spreken.

Zes deelnemers vertrokken naar de heemtuin in Muntendam. Als je vanuit het vlakke Groninger land door de poort van de heentuin loopt is het net of je in een heel andere wereld komt.

Vlak bij de ingang is een grote tuin met cultuurplanten, verdeeld in groepen, zoals insectenplanten, gifplanten, medicinale planten, verfplanten,  enz.

planten

Naast de ingang een paviljoen met een mooi terras, waar de koffie, met uitzicht op de tuinen, heerlijk smaakte.

Het hele gebied  is ongeveer vijftig hectare groot. De oorspronkelijke heemtuin dateert van 1982 en is later uitgebreid met een gevariëerd natuurbos , een heideveld, waterpartijen en het stinzenbos.

water

Verder is er een natuurontwikkelingsgebied met nog meer water en behoorlijk reliéf.

De nieuwste en tevens grootste uitbreiding is  “Tussen de Venen” (40 ha groot), een voormalig landbouwgebied, nu in bezit van Staatsbosbeheer, maar door de heemtuin onderhouden. Weer veel waterpartijen en zandheuvels.

Na de koffie maakten we een prachtige wandeling door het gebied.

Eerst langs de vaste cultuurplanten. De tuinen worden onderhouden door vrijwilligers.

De heer Herman , die de vrijwilligers aanstuurt, wist heel veel te vertellen over allerlei planten Maakte zich ook zorgen over de afnemende biodiversiteit. Volgens hem zijn er de laatste jaren ook in de heemtuin bijvoorbeeld merkbaar minder insecten.

groepDaarna door een schaduwrijk bos met veel ondergroei, Langs het water, over bruggetjes, overal een rijke begroeiing. Op de hellingen van de “Uitzichtheuvel” ontdekte Jos een  veldje met de zeldzame. grote wolfsklauw.

wolfsklauwVerder langs later gegraven vijvers. De nog niet erg begroeide oevers waren bruinrood van de ronde zonnedauw. Daartussen vonden we ook de moeraswolfsklauw.

Ook veel gevlekte rietorchis, sommige al in bloei, maar de meeste nog niet.

Een mooi gebied en echt de moeite waard het een keer te bekijken.

zonnedauw

Na de wandeling genoten we van een heerlijke lunch op het terras en gingen daarna voldaan naar huis.

En o ja, ook niet onbelangrijk: het weer was fantastisch.

En wat minder leuk was: we hebben maar weinig vlinders gezien.