Beheer Idylle Borger

Naast het monitoren helpen we ook mee bij het beheer van de Idylle. Het afvoeren van het gemaaide gras is elke keer weer een behoorlijke klus. In 2015 gingen er ontzettend veel (niet ingezaaide) lupinen groeien. Die gingen de gebiedseigen ingezaaide planten overwoekeren en zijn daarom weggehaald. De ontwikkeling van de Idylle vordert gestaag. De ingezaaide planten komen tot ontwikkeling. Maar nog steeds is de grond te rijk. Maaien en afvoeren zal zorgen voor verdere verschraling, waardoor er elk jaar meer inheemse planten zullen groeien en bloeien. Hoewel de meeste aandacht uitgaat naar de vlinders, worden de bijen niet vergeten. Er is een “bijenhotel” geplaatst, een cursus “wilde bijen” gegeven en sinds kort is er een volk honingbijen.

Kleine vos

In 2017 liep het contract over het beheer met Groenvoorziening Van der Werf af. Samen met het Hunebedcentrum wordt bekeken hoe het beheer geregeld wordt.

Wat betreft het tellen van de werkgroep zijn de meesten van ons nog niet zo ervaren in het determineren van de verschillende soorten die er zijn. Dit maakt dat de uitkomsten wellicht niet helemaal zuiver zijn. Gaandeweg de jaren hopen we allemaal alle vlinders te leren kennen en het voornaamste snel te leren herkennen want vlinders zijn dat meestal ook.

Eerste telronde Idylle Borger