Een ochtend in weidevogelgebied de Bleken.

Het is prachtig weer, de lucht is intens blauw en banen vers groen lichten op tussen de donkere akkers. Heel stil is het als ik van mijn fiets stap en met de verrekijker het weidevogelgebied de Bleken in kijk. Onze wereld, altijd zo vol geluid, is stil gevallen door het Corona virus.

Op de akkers en velden rijden wel tractors en zoeitonnen, maar de wind staat van ons af en alleen de zang van een merel is te horen. Dan is daar ineens die rollende mysterieuze baltszang van de wulp. luister hier naar de baltszang   Hij zeilt langzaam zijn territorium binnen, vliegt luid roepend een rondje en dan zien we het vrouwtje ook staan. Het is een enorm groot grasland, dus er is ruim zicht naar alle kanten, een perfecte broedplek voor hen.

Wulp met kuiken

Vandaag gaan we op zoek naar het nest van een andere wulp. Althans, we vermoeden een nest van een paartje wulpen in een weide die gemest gaat worden. Ook bij deze boer komen zij elk jaar trouw terug en altijd is het weer spannend of we op tijd het nest kunnen lokaliseren, voordat de bewerkingen beginnen. Opgesteld in een rijtje, met genoeg tussenruimte, kijken we met telescoop en kijkers.

De wulp is de grootste steltloper in het gebied, lichtbruin, hoog op de poten en met zijn kromme snavel maakt hij indruk, als je hem door het gras ziet gaan. Er is nu echter niets te zien op het veld. Twee dagen geleden nog hadden we hem in het vizier, poetsend, wat prikken in het gras en ineens was hij uit beeld. ´Hij zit’, klonk het verheugd naast me.

wulpenlegsel

De boer met zijn zonen komt gelopen, het is leuk om te vertellen dat ´hun´ wulp weer terug is. Samen bespreken we wat we het beste kunnen doen. We gaan het veld op, voorzichtig lopen, kijken en luisteren. Horen we een alarmroep, loopt de vogel van het nest? Geen wulp laat zich horen en het nest vinden we (nog) niet. Wel markeren we een hazenleger met vier jonge haasjes. Tegen beter weten in, want moeder haas verplaatst haar kleintjes regelmatig.

Maar een gewaarschuwd mens telt voor twee, de loonwerker is al ingelicht. Gelukkig hoeft hij maar in drie banen te rijden. Hij zal voorzichtig zijn en uitkijken, naar een opvliegende vogel en opspringende haas.

Femke Brouwer

Weidevogelgroep Bernheze

Wil je meer weten of een keer met ons meelopen?

Mail naar: hintum1955@home.nl