Jubileum IVN fotowerkgroep

Barneveld 13 februari 2018

,,Er wordt nu meer nagedacht over de compositie”

BARNEVELD/SCHERPENZEEL – Op de bank ligt een camera, aan de wand hangt een groot doek van een groep drinkende olifanten…de hobby is duidelijk: (natuur)fotografie. De fotowerkgroep van IVN Barneveld bestaat tien jaar. Een gesprek met het vierkoppige bevlogen bestuur.

Door Jolanda Denekamp

Coert Vinkenborg stond aan de wieg van de fotowerkgroep van de natuurvereniging. Jaco van Toor was in 2016/2017 coördinator, daarna namen de Barnevelders Coert, Thérèse Beumer, Ina Hendriks-Schaafsma en Scherpenzeler Anton de Koning het stokje over. Natuurfotograaf Jaco die zich altijd vol overgave heeft ingezet voor de fotowerkgroep, overleed 1 februari plotseling.

BEHOEFTE Coert nam en neemt meestal de groepsexcursies voor zijn rekening. Tijdens de allereerste excursie tien jaar geleden gingen er meteen twaalf mensen mee. De nieuwe fotowerkgroep voorzag duidelijk in een behoefte. Het ledenaantal schommelt al jaren rond de 25, niet alleen uit de gemeente Barneveld, maar uit de hele regio. Ze treffen elkaar twee keer per maand op maandagavond in het Biologisch Centrum Barneveld (BCB) aan de Churchillstraat tegenover de Aldi. Op de vierde zaterdag van de maand trekken ze er op uit. Wie mee kan, gaat mee. De een met zijn of haar spiegelreflex- of systeemcamera, de ander met een compact toestel. ,,En er wordt ook niet vreemd gekeken als iemand met een kleine camera aankomt.” Het is net als met de te fotograferen onderwerpen: de interesses zijn divers. De een loopt warm voor vlinders, de ander voor vogels, de derde voor planten…

VERDIEPING Coert tekent voor de zaterdagexcursies, de andere drie pakken de resterende taken op. De tweede maandag van de maand is de reguliere avond in het BCB waarop de groep elkaars foto’s bekijkt en positief commentaar geeft, de vierde maandagavond van de maand is er een verdiepingsworkshop, vertelt het viertal. Hoe ga je bijvoorbeeld om met Photoshop, hoe ’ontwikkel’ je een digitale foto, welk diafragma gebruik je … De workshops worden zoveel mogelijk gegeven door de eigen leden, want kennis is er genoeg binnenshuis. De fotowerkgroep exposeert elk jaar met een bepaald thema in onder meer De Breehoek in Scherpenzeel. Ook focust de groep zich op meer samenwerking met andere werkgroepen binnen het IVN. Zo wordt er in oktober een foto-excursie georganiseerd in samenwerking met Kinderen Naar Buiten.

HOOFD LEEG MAKEN Je ziet duidelijk dat de leden in die tien jaar beter zijn gaan fotograferen, stelt Coert. ,,Dat geldt ook voor mezelf.” De Barnevelder gaat elke zaterdagochtend vroeg met zijn camera op pad, klapstoeltje en thermosfles met koffie mee. En natuurlijk naar de werkgroepsbijeenkomsten. En hetzelfde geldt voor de andere drie aan tafel. ,,Wat voor weer het ook is. Thuisblijvers hebben nooit gelijk, is de leus van het IVN,” grappen de vier.

Ina is vaak al heel vroeg op pad en komt weer thuis als de andere gezinsleden net uit bed stappen. ,,Voor mijn steenuiltjesproject stond ik vijftien weken lang om vijf uur al naast mijn bed,” lacht ze. De voldoening als het lukt om mooie platen te schieten, daar doet ze het voor. ,,Mijn hoofd leeg maken: als ik fotografeer denk ik nergens anders meer aan!”

CREATIEVER ,,Het aantal vogelaars in in die tien jaar toegenomen en het aantal mensen dat vogels fotografeert ook”, weet hij. ,,Ook zijn de leden creatievere foto’s gaan maken, bijvoorbeeld met meer beweging erin,” vullen de anderen aan. ,,Tien jaar geleden werd alleen het beeld vastgelegd, een dier of landschap, nu zie je ook meer abstracte foto’s, er wordt meer nagedacht over de compositie.” Ook wordt meer gevarieerd met perspectief: zo liggen er nogal eens fotografen op de grond in een poging hun prachtigste shot te maken. Wat verder opvalt is dat de groepsleden meer dieren en details schieten dan landschapsfoto’s. ,,Goede landschapsfoto’s maken is moeilijk.”

Anton: ,,Ik ben veel meer op details gaan letten sinds ik bij de fotowerkgroep zit. Nu ga ik voor de omgeving, sfeer, een vlinder op een grassprietje in plaats van een beeldvullende vlinder.” ,,Het detail en de compositie zijn nu belangrijk, terwijl het vroeger vooral om de registratie ging”, vult een ander aan.

Ook lid worden? Iedereen tussen de 15 en 75 jaar is welkom bij de IVN fotowerkgroep, mannen en vrouwen. Vrijblijvend een keer komen kijken op de clubavond om 19.30 uur kan, mee met de fotoclubexcursie ook. Belangstellenden kunnen contact opnemen met: ivnfotobarneveld@gmail.com

Vanaf medio februari treft u de foto van de maand, gemaakt door een van de leden van de jubilerende fotowerkgroep aan in de Barneveldse Krant.