Asten-Someren
Kind & Natuur
maandag01mrt2021

Beleef de Lente

De webcams van ‘Beleef de Lente’ van Vogelbescherming gaan op zondag 28 februari weer aan!

De vogels genieten duidelijk al van het lentezonnetje: de bosuil zit te broeden op twee eieren en de steenuiltjes zijn tortelend in de kast te bewonderen.

Gedurende de komende maanden kan iedereen met Vogelbescherming weer live meegenieten van het liefdesleven van maar liefst twaalf verschillende soorten vogels via www.vogelbescherming.nl/beleefdelente.

We zien het bouwen van een nestje, het paren en het broeden. Zoals bij de bosuil, die inmiddels op twee eieren zit. Daarna zien we de kuikens opgroeien en als alles goed gaat: het uitvliegen van de jongen. Maar de natuur kan hard zijn en ook dat wordt door de camera’s geregistreerd: vechtende zeearenden, eieren-rovende marters en jonge vogels die het helaas niet redden. De camera’s van Vogelbescherming volgen dit jaar opnieuw de bosvijver, waar dagelijks diverse vogels komen drinken en badderen. Daarnaast zijn er de publiekslievelingen ooievaar, steenuil en slechtvalk. De zeearend volgen we dit jaar in samenwerking met It Fryske Gea vanaf een nieuwe locatie: ze hebben al plaatsgenomen op het nest! Verder volgen de camera’s de kerkuil, gekraagde roodstaart, koolmees en drie nieuwe, spectaculaire soorten. Welke dat zijn worden in de loop van maart bekend gemaakt. In 2019 verschalkte een bosuil voor de camera van Beleef de Lente een grootoorvleermuis.