Verslagen Scharrelkids

Jaarverslag 2017 met Scharrelkids ‘de Zevenster’

Ook dit jaar kunnen we weer terugkijken op een jaar vol met natuurbeleving. Onze activiteiten werden ook dit jaar opgenomen in het gezinsactiviteiten programma van het Duurzaamheidscentrum. In totaal hebben wij circa 10 keer op (doorgaans) zondagmiddag een activiteit verzorgt en de opkomst varieerde van 20 tot 80 bezoekers per keer.

Lees hier ons uitgebreide 'Scharrelkids de Zevenster jaarverslag 2017' (pdf): Jaarverslag 2017 IVN Scharrelkids 'de Zevenster'

Hieronder volgen een aantal verslagen van de Scharrelkids activiteiten van het afgelopen seizoen:

Activiteit: Dieren in de winter

Om de dieren in de tuin een handje te helpen hadden wij 29 november 2017 de activiteit Dieren in de winter. Wat is eigenlijk het verschil tussen winterrust en winterslaap? En hoe bereiden dieren zich hierop voor?
Er waren verschillende voorbeelden te zien hoe wij dieren een handje kunnen helpen. Zo hadden wij een o.a. een vleermuizenkast, paddenpot, en egelnest meegebracht. Ook in de tuin van het DCA waren voorbeelden te vinden van fijne schuilplekken als bijvoorbeeld de ringslangenhoop, vleermuizenkasten, insectenhotel en egelkast. Samen met het team van Scharrelkids de Zevenster konden kinderen zelf hun eigen insectenpotjes maken om zo verschillende insecten in eigen tuin een handje te helpen om warm de winter door te komen.

Activiteit: Paddenstoelen

Zondag 15 oktober 2017 hadden wij onze paddenstoelenactiviteit. Kinderen konden samen met ons op zoek naar 'de helden van de herfst'. Het was een stralende dag en de fijne weersomstandigheden hadden er voor gezorgd dat er een explosie van prachtige paddenstoelen te zien waren in het bos. Op de presentatietafel waren verschillende paddenstoelen te ontdekken en met onze paddenstoelenbingo ging iedereen uiteindelijk op pad om de helden van de herfst met eigen ogen te zien.

Activiteit: Bloemen en zaden

De zomer loopt ten einde en van de vele bloemen is alleen wat zaad over blijft. Wist je dat elk zaadje zijn eigen manier heeft om verspreidt te worden? We hadden voorbeelden van prachtige pluisjes die door de lucht zweefden, zaden die door een olielaagje blijven drijven op het water maar ook zaadjes die wegspringen als ze worden aangeraakt. Ook zijn er veel dieren die ons een handje helpen. Denk bijvoorbeeld aan eekhoorntjes en gaaien die noten verstoppen (en vergeten), zaden die als klittenband blijven haken aan mens en dier. Maar ook in veel besjes zitten zaadjes verstopt die vogels heerlijk vinden om op te eten en weer ergens anders uitpoepen. Kinderen konden zelf met zaden van een Drents biologisch zadenmengsel (aangeboden door Landschapsbeheer Drenthe) zelf zaadbommen maken zodat zij ook zelf zaden konden verspreiden en tegelijk de vele bijen en vlinders tegemoet kunnen komen met fijne bloemen.

Activiteit: Amfibieën

Als de temperatuur en luchtvochtigheid gunstig is komt februari/maart de bekende paddentrek op gang. Maar welke amfibieën komen er voor in Nederland? Op 26 maart 2017 kon je hier alles over beleven door het volgen van onze natuurontdekpad in de tuin van het DCA. Als een vroedmeesterpad kon je ervaren hoe het is om een streng eieren langs je benen mee te nemen, in de wilgentunnel kon je alles ontdekken over de vijanden van de pad en er waren zelfs salamanders die van dichtbij bekeken konden worden.

Activiteit: Slootjesdagen.

Elk jaar houdt IVN de landelijke slootjesdagen. IVN Assen heeft ervoor gekozen om dat dit jaar op 11 juni te houden. Op een geweldig stralende dag konden kinderen samen met hun ouders het waterleven bij de Oude IJsbaan in het Asserbos ontdekken. Gewapend met visnetjes, bakken en zoekkaarten ging iedereen aan de slag om IVN Slootjesexpert te worden. Er werd weer een grote diversiteit aan waterdiertjes gevonden die met veel bewondering en verbazing door de vele kinderen onderzoekend bekeken werden.