Assen
Paddenstoelen
woensdag27okt2021

Verslag Paddenstoelenwandelingen Asserbos

Op zaterdagochtend 23 oktober hebben twee groepen van tien deelnemers deelgenomen aan een paddenstoelenwandeling in het Asserbos voor zowel leden als niet-leden van IVN-KNNV Assen.PaddenstoelenexcursieAssen21_01Akkie van der Made week met haar groepje een aantal keren af van het pad om de geïnteresseerde deelnemers bijzondere soorten te kunnen laten zien. IVN-bestuurslid Frank Huisman liep weer mee en maakte een fotoverslag van de wandelingen.

PaddenstoelenexcursieAssen21_02Alex Knipping nam de ander groep voor zijn rekening en wist jong en oud te boeien met zijn verhalen over de bijzondere wereld van de paddenstoelen.

PaddenstoelenexcursieAssen21_03Deze kleverige bruine ringboleet kon het kennelijk goed vinden met de jonge vliegenzwam. Even daarnaast stonden meerdere exemplaren van een gordijnzwamsoort. De plooivoetstuifzwammen trekken zich niets aan van de container met mest bij de kinderboerderij. Ze stellen wel eisen aan het substraat waarop ze groeien: strooisellagen op zandbodems. De gewone hertenzwam dankt zijn naam aan bepaalde cellen die zich tussen de lamellen bevinden. Deze hebben bijzondere uitsteeksels die op een hertengewei lijken. Om dit te kunnen waarnemen is echter wel een microscoop nodig.

PaddenstoelenexcursieAssen21_04Dit doorgesneden duivelsei (dit is het vroege stadium van een grote stinkzwam) laat goed zien dat paddenstoelen niet aan celdeling maar aan celstrekking doen: Het “bouwpakketje” is al klaar. De cellen moeten zich alleen nog vullen met vocht. De hoed van de koeienboleet is beige tot roze van kleur en heeft wat hoekige, grote poriën die geel tot roestbruin van kleur kunnen zijn. Deze prachtige rechte koraalzwam groeit bij loofbomen. Muizenstaarten verkiezen weer kegels van naaldbomen om op te groeien. Het onder de grond zittende deel van de steel heeft afstaande, stijve haren. Hier komt de naam Muizenstaart vandaan.

PaddenstoelenexcursieAssen21_05Hoe het waaiertje aan zijn naam komt laat zich raden. Om deze sierlijke kunstwerkjes te kunnen zien moet echter wel de tak omgedraaid worden. De kastanjeboleet is een veel voorkomende boleet met een gemarmerde steel en een donkerbruine tot bruine hoed die erg glibberig aanvoelt bij vochtige omstandigheden. Platte tonderzwammen kunnen tot wel 50cm breed worden. De exemplaren uit deze verzameling zullen dat waarschijnlijk niet gaan redden.

PaddenstoelenexcursieAssen21_06Jonge geweizwammen, hier nog niet vertakt en dus nog niet lijkend op een gewei. Deze kleine gele bolletjes zijn draadwatjes. Deze behoren tot de slijmzwammen en kunnen alleen met behulp van een microscoop op naam worden gebracht. De doolhofzwam groeit vooral op eiken en heeft zijn naam te danken aan de doolhofachtige structuur die de buisjes aan de onderzijde vormen. Als laatste een mooi voorbeeld hoe een paddenstoel in vorm en kleur kan verschillen. Dit betreft een kastanjeboleet, dezelfde soort die bij het vorige kwartet staat afgebeeld.

De prachtige foto's zijn gemaakt door Frank Huisman.