Excursie Schepping

Op dinsdagavond 7 maart hield bioloog en schrijver Eef Arnolds een lezing over de ontwikkeling van zijn particuliere natuurgebied ‘Schepping’. Vanaf 1974 heeft hij in vier fasen landbouwgebied veranderd in een mooi, afwisselend landschap met een hoge biodiversiteit en kansen voor bijzondere soorten.

Momenteel bestaat Schepping uit een kleinschalig mozaïek van bos, grasland, moeras en open water. De ontwikkeling van verschillende soortengroepen is uitgebreid gedocumenteerd en laat zien dat op een klein terrein van ruim 8 hectare een zeer hoge diversiteit kan worden gecreëerd. In de loop der jaren zijn er 54 soorten broedvogels vastgesteld, 470 vaatplanten (deels geïntroduceerd), 30 dagvlinders,420 nachtvlinders en 730 paddenstoelen.

Op zaterdag 20 mei biedt Eef Arnolds de mogelijkheid om rond te kijken op Schepping en laat hij verschillende delen van dit unieke natuurgebied zien. Tijdens de rondleiding vertelt hij over de geschiedenis, inrichting, beheer, levensgemeenschappen en bijzondere soorten. Er geldt een maximum van 20 personen. Omdat de eerste excursie snel was volgeboekt, geeft Eef er die middag twee:

De eerste rondleiding start om 13.30uur (deze is al volgeboekt!), de tweede om 16.00uur (deze is nog niet volgeboekt).

Opgave kan via activiteiten@ivnassen.nl

Schepping Holthe

Schepping, Holthe Beilen
Holthe 21
9411 TN Beilen
Bekijk op Google Maps
  • Kosten: Gratis voor leden IVN-KNNV-Assen en 5 EURO voor niet leden.
  • Maximaal aantal deelnemers: 20
  • Aanmelden verplicht: Ja