Vlindertuin

Wie ziet ze niet graag vliegen, die prachtig gekleurde vlinders? Het geeft een vrolijk vrij gevoel en vlinders prikken en kriebelen gelukkig niet! Bovendien zijn het ook nog mooi weer-dieren: vooral in de lente en zomer zijn ze te zien. Dan zijn ze druk bezig met nectar drinken, zoeken naar een partner en eitjes leggen. En als je weet waar de vlinders de hele dag mee bezig zijn, is het gemakkelijker om ze te ontdekken! Ga eens op één van de boomstammetjes zitten en bekijk hoe de (kool)witjes met hun lange roltong nectar halen uit de bloemen van de vlinderstruik of asters.

In de Vlindertuin is de kans groot dat je iets van het vlinderleven ziet. In deze tuin tussen park Sonsbeek en Zypendaal staan planten, struiken en bomen waarop meer dan 20 soorten dagvlinders een groot deel van hun leven doorbrengen. De planten leveren van de vroege lente tot late zomer veel brandstof om te vliegen en voedsel voor de rupsen om stevig te groeien. In de herfst ligt er wat rottend fruit. Met het sap daaruit bouwen trekvlinders zoals atalanta en distelvlinder hun laatste reserves op voordat ze aan de tocht naar het zuiden beginnen. Een plekje uit de wind zorgt voor beschutting tijdens slecht weer of koude wintermaanden.

En wie toevallig geen vlinders ziet vliegen bij een bezoek aan de Vlindertuin kan hier ook op een andere manier genieten. De tuin prikkelt onze zintuigen tijdens een rondwandeling omdat hier allerlei aspecten van geur, kleur en geluid aan bod komen. Kijk eens naar de gele kleurenzee van zomerbloeiers, ruik de geur van de bramen en hoor de vogels en zoemende libellen.

Ingang Vlindertuin Arnhem

Genieten met of zonder gids

Iedereen kan in de vlindertuin vrij rondwandelen, eventueel met een zoekkaart van de hier voorkomende vlinders. Daarnaast kan een Ommetje informatie geven over wat er in een bepaald seizoen te zien is.

Maak een Ommetje in de Vlindertuin, je kunt ze hier downloaden:

Neem ook een kijkje in de Stille Tuin naast de Vlindertuin, je komt er via het Tuinhek.

Je kunt ook een rondleiding met een IVN-natuurgids aanvragen voor je familie- of vriendengroep. Voor zo'n rondleiding op verzoek brengen we je een bedrag per persoon in rekening (1,50 euro per persoon met een minimum van 15,00 euro).

Contact: via wandelingen@ivnarnhem.nl

In het late najaar en in het winterseizoen zijn er echter geen rondleidingen en geen gidsen in de tuin aanwezig.

Onderhoud

Iedere donderdagochtend is een groep vrijwilligers van 10.00-12.00 uur aan het werk in de vlindertuin.
Wil je meer weten? Neem contact op met de secretaris van IVN Arnhem, via email of kom eens langs op een werkochtend. Dan kun je zien wat er zoal gedaan wordt.
We werken van april tot en met oktober, daarna gaan de vlinders in winterrust en wij ook.

De Arnhemse afdelingen van IVN en de KNNV (vereniging voor veldbiologie) adopteerden het terrein van de vlindertuin aan de Parkweg. Het terrein is eigendom van de Gemeente Arnhem.