Parken in stad en dorp

Apeldoorn heeft veel parken, die allemaal een bezoek waard zijn.
Het IVN organiseert hier ook wandelingen en heeft 'ommetjes' in verschillende delen van de stad om op eigen gelegenheid te wandelen.
Niet alleen in de stad zelf, maar ook in de dorpen van de gemeente Apeldoorn is genoeg te zien zoals de Harmanahof te Loenen.

Mheenpark

foto archief IVN Apeldoorn-parkenHet Mheenpark is het groene hart van de wijk Zevenhuizen. Op de plek van het Mheenpark lag ooit het landgoed De Mheen. Hier komt de naam van het park vandaan. Het Mheenpark is ongeveer 30 jaar oud en uitgegroeid tot een prachtig groene oase. IVN heeft hier o.a. een bomenwandeling uitgezet.

Zuiderpark

foto archief IVN Apeldoorn-parkenIn stadsdeel Zuid-Midden ligt het Zuiderpark. Er zijn sportveldjes, een crossbaan, avontuurlijke speeltuinen, uitlaatplaatsen voor honden, vijvers en grasvelden.
In het park staan veel verschillende boomsoorten.
IVN biedt hier een ommetje en een kinderspeurtocht.

Zuidbroek

foto archief IVN Apeldoorn-parkenDit recent ingerichte parkgebied in een natweidegebied ligt in de nieuwe wijk Zuidbroek, dat de geschiedenis in zal gaan als representatief voor natuur- en milieuverantwoorde bouw.
Je kunt er op heel veel verschillende manieren de natuur beleven.  Park Zuidbroek is uniek!

Andere parken

Oranjepark

foto archief IVN Apeldoorn-parken

Verzetstrijderspark

Matenpark

Harmanahof - Loenen

De Harmanahof is een natuurtuin die door het IVN-Eerbeek, in samenwerking met Natuurmonumenten, wordt onderhouden. De gehele beplanting van de tuin staat in het teken van het insectenrijk: bijen, vlinders, hommels.
Er is een ´insectenhotel´ (toren) gemaakt dat plaats biedt aan diverse solitaire bijen, zoals bijvoorbeeld de Tronkenbij, die nestelt in gaatjes van 3 à 4 mm, die in de toren geboord zijn. De bij legt in zo'n gangetje ongeveer 8 eitjes; tussen ieder eitje maakt de bij een wand van hars. Bij de laatste opening wordt zand of blad verwerkt.
Rietstengels, ook te vinden in de toren, doen eveneens dienst als nestgelegenheid. Een insectenhotel of insectentoren kun je eenvoudig in je eigen tuin maken.