Instituut voor natuureducatie en duurzaamheid

boekje 'Natuur ontdekken'

Negen wandelingen rondom Apeldoorn

Dit boekje is inmiddels uitverkocht en de routes worden vanaf eind 2015 niet meer bijgehouden.
De routes komen apart beschikbaar via het menu 'wandelroutes'.
Inmiddels zijn beschikbaar:
- Route 1 (Het Woudhuis): Het Woudhuis
- Route 9 (Hoog Soeren): Hoog Soeren/ Klinkenberg

Route wijzigingen en extra aanwijzingen

Route 1 (Het Woudhuis) - gecontroleerd 22-9-2014 (geen wijzigingen)

Route 2 (Beekbergen) - gecontroleerd 4-3-2015
- blz 22: 3e aanwijzing: Ga het 1e pad, bij paaltje (marskramerspad) linksaf.  (De handwijzer is er niet meer)
- blz 24: Na vijftig meter pad schuin naar links inslaan (pad is niet smal meer)

Route 3 (Loenen - Reeënberg) - gecontroleerd 10-02-2015
geen wijzigingen in de route, wel in informatie

Route 4 (Loenen - Vrijenberg) - gecontroleerd 28-2-2015
- blz 39: De 2 paddenstoelen aan het begin van de route zijn vervangen door wegwijzers.

Route 5 (Loenermark) - gecontroleerd 18-04-2014
Deze route is gemarkeerd met blauwe gemerkte paaltjes.
Tip: Bij openbaar vervoer staat vermeld halte Vrijenbergerweg, een half uur lopen.
Wanneer halte Bruisbeek in het centrum van Loenen wordt genomen, is het maar een kwartier lopen. Deze halte bevindt zich op de splitsing van Eerbeekseweg, Beekbergerweg en Groenendaalseweg.
- Blz. 54 2e aanwijzing vervangen door: Aan het einde van het pad op de (schuine)viersprong rechtsaf. Op driesprong (bij bank) rechts aanhouden. Zijpaden negeren. Op splitsing links aanhouden. Bij twijfel de blauwe paaltjes volgen.

Route 6 (Hoenderloo- Miggelenberg) - gecontroleerd 6-7-2015
- blz 57. Laatste aanwijzing: Het rood-witte hek is vervangen door een rood-witte paal.
- blz 58. Extra aanwijzing na de foto van de zandhagedis: Op splitsing links aanhouden richting trapje.
- blz 59. Blauw paaltje is weg, rood/witte markering staat nu op een boom.

Route 7 (Ugchelen- Het Leesten) - gecontroleerd 18-2-2015
Vanwege de renovatie van Het Leesten tot Transferium zijn er een aantal wijzigingen.
- blz 66 1e zin: ga ongeveer 10 meter ....... rechtsaf door het hek, een stijgend bospad in.
De zin 'Ga aan het einde van het pad bij slagboom en het bordje opengesteld rechtsaf' vervalt geheel. U volgt dus de volgende aanwijzing en slaat aan het einde van het pad linksaf.
- blz 67: 1e zin: Het wildrooster is vervangen door een hekje.
Ga op de Bakenberg rechtsaf (slagboom is er niet meer). U ziet na enige tijd aan uw rechterzijde een vennetje, het Salamandergat.
Derde aanwijzing die begint met ‘Ga na dit vennetje..’. De tekst tussen haakjes vervangen door ‘het bordje  Veluwe Ugchelen Hoenderloo’.
- Blz 69: Onderaan: Bij driesprong linksaf (toevoegen: eerder zijpad naar rechts negeren)
- blz 71: 1e aanwijzing: De aanwijzing wordt: Ga op kruising rechtsaf. De bank is namelijk verplaatst naar de kruising bij aanwijzing 4.
- blz. 73: Rond de “kuil” van Het Leesten heeft Staatsbosbeheer een aantal beheersmaatregelen getroffen. Nieuwe routebeschrijving in plaats van ‘Ga vóór het hek linksaf’: Ga het klaphek door en direct linksaf. Volg het naar rechts buigende pad. Daal via de metalen trap naar beneden en vandaar naar de kiosk, het beginpunt van de wandeling.

Route 8 (Ugchelen - Koppelsprengen) - gecontroleerd 19-2-2014
- blz. 78: ‘Na de splitsing van de spreng het bruggetje oversteken en nu de linker sprengtak volgen.’ wijzigen in: ‘Bij het bruggetje rechts het pad langs spreng volgen.’
- blz. 78: ‘Brug aan rechterkant oversteken en linksaf.’ vervangen door: over vlonderpad
- blz. 80: ‘Houd rechts aan, bij bruggetje links en volg de spreng tot aan de kop.’ wijzigen in:‘Na het vlonderpad bij het tweede bruggetje rechts het pad omhoog tot aan de sprengkop'
- blz 83: 2e zin wijzigen in: Aan het eind van de Casimirlaan rechtsaf (Keienbergweg)

Extra achtergrond informatie

Route 2 (Beekbergen)
Blz 26 (boven de foto): De tamme kastanje is er niet meer.

Route 3 (Loenen - Reeënberg)
- Pag. 36 voorlaatste alinea: ‘Aan beide kanten staat grove den. De oudere dennen rechts ……’ Deze ‘opdracht’ is te bekijken nadat u linksaf bent gegaan, dus na de volgende routeaanwijzing, en het pad een stukje bent afgelopen.
- Pag. 37 kader Klimaatbosje: Van de walnotenbomen die daar geplant zijn, zijn er helaas nog maar een paar over. De rest wordt overgroeid door jonge grove dennen.

Route 5 (Loenermark)
- Pag. 48 – laatste alinea: perceel hemlocksparren. Hier staan hemlocksparren maar een bijzondere soort waar niet de naalden een verschillende lengte hebben en niet de top hangt. Die eigenschappen behoren toe aan de West Amerikaanse/Canadese Hemlockspar die je op meerdere plaatsen op de Veluwe kunt aantreffen. Maar hier gaat het hoogst waarschijnlijk om de Berghemlockspar, ook een soort uit Noord-Amerika. De naalden staan alle kanten uit en zijn zowel onder als boven groen. De kegels zijn groter dan van de overige hemlocksparren, zo’n 5 tot maximaal 8 cm.
Zie foto's hieronder. Op de rechter foto: Links de Berghemlock, rechts de 'gewone' Hemlockspar.
- Pag. 49 – bovenaan: varens. Deze zijn alleen in de zomer te zien
- Pag. 50 – Voorkomende vogelsoorten: Ook de geelgors laat zich hier in de zomer regelmatig horen. Een Rode Lijst Soort! Bekijk en hoor de geelgors (filmpje)

- Pag. 53 – Kader over de schaapskudde: In 2014 wordt een geheel nieuwe  schaapskooi gemaakt die duurzaam gebouwd wordt en ruimte biedt aan de schapen, lammeren en bezoekers. De oude schaapskooi blijft behouden en wordt opslagruimte voor hooi e.d.

Route 7 (Ugchelen- Het Leesten)
- blz 67: Rond het salamandergat is veel bos gekapt om zo meer aansluiting met de heide te krijgen.
- blz 70: De juiste website van het bospad is: http://www.bosapeldoorn.nl/

Route 8 (Ugchelen - Koppelsprengen) - nagelopen 19-2-2011
Na groot onderhoud is het pad langs de linker sprengtak geblokkeerd aan begin en einde met een houten hek. Het pad langs de hoofdtak is helemaal vernieuwd en van een vlonder voorzien