Bloemen en planten

Plantenwerkgroep agenda 2023

Amstelveen 19 februari 2023

De plantenwerkgroep start het excursieseizoen deze keer op het Vogeleiland. De laatste keer is alweer vier jaar geleden.

De dagexcursie gaat dit jaar naar het Zwanenwater. Dat is een natuurmonument bij Callantsoog. Deelnemers worden verzocht hun natuurmonumentenkaart mee te nemen. Als je die niet hebt, kan je ter plaatse een kaartje kopen. We zijn hier één keer eerder geweest en wisten bijna niet wat we zagen: velden vol orchideeën en andere mooie bloemen. Deze keer gaan we een paar weken eerder in het seizoen. Ik verwacht dat het dan ook heel mooi zal zijn.

Het Thijssepark ontbreekt ook dit jaar niet in de agenda.

Van Huub Vergeer hoorde ik dat de vogelwerkgroep vorig jaar verbaasd was over de bloemenpracht in de Volgermeer. Goede reden om daar met de plantenwerkgroep naar toe te gaan. Let op: we verzamelen een half uur eerder dan de andere avondexcursies omdat het een half uurtje rijden is.

De excursies bij stalhouderij Braam en aan de Middenweg BP zijn inventarisaties die we elk jaar doen. Ik vind beide excursies altijd heel aantrekkelijk omdat we door een open weidegebied lopen.  Aan de Middenweg BP komt de insektenwerkgroep ons vergezellen.

Midden in de zomer wordt de Poel bezocht. Misschien staat het zonnedauw dan in bloei.

De laatste excursie is weer in de kwekerij van de Braak. Droge zomer of niet, hier is in augustus nog altijd veel te zien. Ik hoop veel mensen van de plantenwerkgroep te zien, maar ook leden van andere werkgroepen zijn welkom. Je hoeft niet vooraf te melden of je komt, behalve de twee excursies met de auto.

Maandag 15 mei, 19.30 uur Vogeleiland
Zondag 21 mei, 09.00 uur Zwanenwater*
Woensdag 31 mei, 19.30 uur Jac.P. Thijssepark
Maandag 12 juni, 19.30 uur Stalhouderij Braam, Amsteldijk Noord 147
Woensdag 28 juni, 19.00 uur Volgermeer*
Maandag 10 juli, 19.30 uur Middenweg Bovenkerkerpolder, halverwege de Nesserlaan
Woensdag 19 juli, 19.30 uur De Poel, ingang Sint Urbanuskerk, Bovenkerk
Woensdag 9 augustus, 19.30 uur Kwekerij in de Braak, Amsterdamseweg

* Voor het Zwanenwater en de Volgermeer is de verzamelplaats aan het begin van de parkeerplaats van sporthal de Escapade. We rijden zoveel mogelijk met elkaar mee. Als je over een auto beschikt, dan hoor ik dat graag. Geef het in elk geval even door als je mee wilt op henk.glas@ziggo.nl of 020 6470737.

De excursies zijn exclusief voor leden van IVN Amstelveen.

Henk Glas