Amersfoort
Vogels
Op
dinsdag13mrt201819:00

Film Arjan’s Big Year met nabespreking door Arjan Dwarshuis

Lukt het de jonge vogelaar Arjan Dwarshuis het wereldrecord te breken en in één jaar tijd meer dan 6000 (!) vogelsoorten te zien? Hij heeft er een film over gemaakt. Arjan's Big Year is een bijzonder verhaal over vastberadenheid en doorzettingsvermogen, over hoogte- en dieptepunten. De voice-over is van presentator Humberto Tan. De film is te zien in filmtheater De Lieve Vrouw in Amersfoort, vooralsnog op 3, 4 en 13 maart, mogelijk vaker. De voorstelling op dinsdagavond 13 maart is een special. Op uitnodiging van de Werkgroep Natuurlezingen Amersfoort is dan Arjan Dwarshuis himself na afloop van de film aanwezig voor een nabespreking en om vragen te beantwoorden uit de zaal. De Werkgroep Natuurlezingen Amersfoort is een samenwerkingsverband van KNNV, IVN, Vogelwacht Utrecht en Gemeente Amersfoort.

Check voor de tijden en tickets www.lievevrouw.nl.

Om het wereldrecord te breken bezocht Arjan Dwarshuis in 2016 ruim veertig landen. Hij bewandelde de hoogste bergketens, de heetste woestijnen en de meest afgelegen tropische regenwouden. De film volgt Arjan op zijn zoektocht en laat prachtige beelden zien van kleurrijke vogels en indrukwekkende landschappen. Daarnaast is er aandacht voor het verwoestende effect dat de mens heeft op de natuur en er komen diverse lokale natuurbeschermers aan het woord met soms hoopgevende succesverhalen die het tij kunnen keren.

Tijdens zijn ‘Biggest Year’ zamelde Arjan geld in voor het Birdlife Preventing Extinctions Programme, dat ten doel heeft het uitsterven van alle wereldwijd bedreigde vogelsoorten te voorkomen door in een vroeg stadium allerlei innovatieve, actieve en effectieve methoden in te zetten. Arjan Dwarshuis gaat daarmee door tot hij €100.000 heeft ingezameld. Hij is blij met alle mogelijke hulp om zijn doel te bereiken. Doneren kan via arjandwarshuis.com/donate/.

Arjan’s Big Year was genomineerd voor een award in de categorie: ‘Newcomer Award’ van het Wildlife Film Festival Rotterdam (WFFR ).

Algemene informatie

Arjan Dwarshuis aan het vogelspotten