Alphen aan den Rijn
Recreatie
maandag13mrt2017

Zondagswandeling Kromme Aar

Met 9 personen onder begeleiding van gids Niels hebben we een rondje Kromme Aar gelopen.
Het weer zat ons mee. De zon scheen voluit en met een graad of 15 was het echt genieten.
We begonnen bij de Vlinder om via de parkeerplaats van de kinderboerderij een omgevallen boom te bekijken. In de kluit van de omgevallen boom zitten gaten van een oud nest van de ijsvogel.  Vervolgens zijn we langs de Kromme Aar gelopen over het zogenoemde paardenpad.
Al snel kwamen we de welbekende wilgenkatjes tegen. Niet veel verder zagen we een grote bonte specht. Eén van de gasten heeft vorig jaar een ringslang gezien. Het was nog te vroeg in het jaar om er misschien één te zien. Maar wel erg leuk om uitleg te krijgen over de Ringslang en wie weet later in het jaar. Langs de oever zagen we voorjaarsbloeier Klein Hoefblad. Boven op een dode boom zat een aalscholver te zonnen. Langs de kant zagen we een blauwe reiger die een lekkernij aan het zoeken was.
Aan de overkant zagen we een natuurlijke nest van een ooievaar. Dat is één van de weinige nesten die niet op een paal is geplaatst, maar door de ooievaars zelf is gemaakt. Ieder jaar zijn ze weer te bewonderen. Na een stukje te zijn doorgelopen zagen we twee kuifeenden. Aan het einde van het paardenpad keken we of we een geelbuikschildpad kunnen zien. Deze zijn vermoedelijk eens vrij gelaten, maar ze waren niet aan het zonnen.
Aan de Kromme Aar staat er een oud gemaal. Daarachter staat een huis. Daar woont een vogel- en natuurliefhebber die door de gids benoemd is als wandelende  encyclopedie. Aan de oever achter het gemaal en ook aan zijn achtertuin is er een nest voor ijsvogels gemaakt. Ook is er een camera opgericht en is online te volgen op www.nestkastlive.nl onder ijsvogel. Wij zijn er even gaan kijken. Op het muurtje aan de overkant van het nest zat een man te wachten op een ijsvogel. Niels, onze gids, was er in de ochtend langs geweest en had een ijsvogel gezien bij het nest. Na wat aanvullende informatie van de man zijn we naar Stef, de bewoner van het huis, gelopen. Hij stond, onder genot van een glaasje wijn, op ons te wachten in zijn tuin. Stef heeft een aantal vragen beantwoord. Tijdens het praatje vlogen er twee koppels buizerds hoog in de lucht. Het geluid van de buizerd was nu goed te horen. Ook vertelde Stef dat hij twee ijsvogels heeft gezien bij het nest. Hopelijk zullen de twee zich gaan nestelen.
Na het bekijken van de vele vogels, vooral mezen, in zijn achtertuin, zijn we doorgelopen langs Kromme Aar. Terug zijn we over het zogenoemde ooievaarspad gelopen. We hebben een discussie gehad of het nu wel of niet goed is geweest dat er een vuilnisbelt was gekomen waar nu het golfterrein ligt. Nadeel ervan is dat er gif in de grond is terecht gekomen. Voordeel ervan is dat daardoor er niet gebouwd kon worden en zo het gebied rond Kromme Aar kan blijven zoals het is. Iets verder het pad oplopen zagen we 2 halsbandparkieten een oud nest van een specht bekijken. Verder liepen we vlak langs meerdere ooievaarsnesten. Nu werden wij goed bekeken door de ooievaar op het nest. Na het ooievaarspad zijn we rechtsaf gegaan en langs een aantal walnootbomen gelopen. Achter de kinderboerderij zijn we langs een slootje gelopen om te zoeken naar het groot hoefblad. Daar was het nog net te vroeg voor. Na ongeveer 2uur wandelen waren we weer bij de Vlinder gearriveerd.
Het was een schitterende dag. We hebben heerlijk gewandeld en aardig wat gezien en gehoord. Ik vond het erg leuk en wil onze gids Niels bedanken voor alle uitleg en de wandeling.
Eenmaal thuis ging ik gelijk kijken op de website nestkastlive.nl en zag binnen 2 minuten een ijsvogel voor het nest zitten. Toch gezien, maar dan op het beeldscherm. De volgende ochtend ben ik met mijn vrouw langs het nest gelopen en jawel, daar zat de ijsvogel. Voor de volgers online niet te zien, want de ijsvogel zat boven op de camera!

Robert Balkenende