Alphen aan den Rijn
Natuur
dinsdag22mei2018

Verslag natuurwandeling Boskoop

Lente explosie in het Zwarte Pad gebied.

Zaterdag 28 april 2018

Na de zomerse week half april nam de natuur een inhaalslag met een snelheid die nauwelijks was bij te houden. De bolgewassen volbrachten hun taak en voorjaarsbloemen namen hun kleurrijk bloeiende rol over. Vogels werden door de hoge temperatuur gedwongen een tandje sneller te werken aan hun nestbouw. Bomen werden met de dag groener, varens ontrolden zich tien centimeter per dag.

Het gras groeide sneller dan de schapen het op de contactweide konden consumeren. Hommels deden zich te goed aan de snel in bloei gekomen smeerwortel.

Ook de bijen haalden hun inhaalslag nectar binnen. Vogels verdeelden hun tijd tussen zingen, werken en vrouwtjes versieren. Dit is lente en omdat alles tegelijk kwam beleefden we het als een groene explosie.

In die sfeer dartelen vlinders vrij door de lucht en lijken zelfs mensen in goede stemming.

In deze sfeer begon op 28 april onze wandeling op Natuurtuin de Veenmol. Hier toonden we de nieuw aangelegde groentetuin, waar wij een aantal bijzondere soorten hebben staan. Vrienden van het Heempad heeft door veranderde omstandigheden een prominentere rol gekregen in het beheer van Natuurtuin de Veenmol. De fruittuin staat in volle bloei en dat gaat ons later dit jaar veel lekkers opleveren. Prille ontwikkelingen op de kruidenhoek, waar we tijdens de volgende wandeling tenminste 60 soorten kruiden aantreffen (keuken-, thee, verf- en geneeskrachtige kruiden).

Jammer dat het weer ons niet gunstig gestemd was. Wie buienradar raadpleegde bleef dus thuis. Die bui kwam er, maar we konden onder het afdak bij de scouting schuilen. Daar werden we gastvrij onthaald met een bakje troost (koffie) door de mensen van de scouting.