Alphen aan den Rijn
IVN
donderdag19mrt2020

Tiny Forest In Zegerplasgebied toch ingeplant + interview Alphens Nieuwsblad en AD

Jammer genoeg is de Tiny Forest niet geplant met kinderen, maar wel door  9 vrijwilligers van het IVN Alphen aan den Rijn. Door het Coronavirus ging de boomfeestdag niet door. De scholen en de BSO’s zijn dicht met als gevolg dat er geen kinderen waren om de 900 boompjes en struiken voor deze Tiny Forest tijdens Boomfeestdag. Dit is de derde Tiny Forest binnen de Gemeente Alphen aan den Rijn. De planten moesten de grond in. Met inachtneming van alle voorschriften van het RIVM zijn op 16 en 17 maart alle boompjes toch in de grond gezet.

Wat is een Tiny Forest?
Een Tiny Forest is een dichtbegroeid, inheems bos ter grootte van een tennisbaan. Dit bos is niet alleen een prettige plek voor vlinders, vogels, bijen en kleine zoogdieren, maar ook voor mensen. Kinderen leren in het buitenlokaal over de Nederlandse natuur en buurtbewoners ontmoeten elkaar op een prettige en gezonde plek. En deze Tiny Forest is geadopteerd door Junis BSO de PaddenPoel en de IVN jeugdgroepen de Vlinders en de Fladderaars.

tiny

Onder veel belangstelling
Tijdens het planten werden wij regelmatig door de vele wandelaars in het Zegerplasgebied aangesproken. Verbaasd werd er geïnformeerd wat we aan het doen waren en wat dit gebied moest worden. Een mooi moment om met deze mensen op gepaste afstand in contact te komen en toe te lichten wat een Tiny Forest is. Belangstellend en nieuwsgierig, maar ook vol bewondering dat deze vrijwilligers ondanks alle maatregelen zich hiervoor inzetten.

Kinderen krijgen op een later moment toch nog een feestje