Alphen aan den Rijn
Natuur in de Buurt
vrijdag29jun2018

Polderflora, historische wandeling door eeuwenoud gebied.

zaterdag 2 juni 2018

Start Camping Polderflora

Hier het resultaat als een excursie het een keer totaal zonder aandacht in de regionale pers moest doen.

Toen ik in maart kennis maakte met de kersverse eigenaren van Polderflora, Jeanette en André Dijkshoorn, voelde ik meteen een klik, dit zijn mensen met passie voor hun werk (de camping) en met oog voor dit unieke gebied. Je kunt je niet voorstellen dat er zo’n gebied is in onze drukke randstad.

Op 2 juni was het zover, om half 10 stond de koffie klaar, met de melding, jullie zijn onze gasten. Het bijzondere was dat een deel van ons gezelschap zich IVN gids kon noemen (Annelies Ooms, Diny Coppens, Hans van Dam) en ook Annemiek van Eeuwen kan zich daar zonder schroom toe rekenen. Ondanks het grijze weer zag zij toch een aantal insecten op haar pad en wist ze uit te leggen wat de verschillen waren tussen boomhommel, weidehommel en tuinhommel. Door het ontbreken van zon waren er weinig insecten actief, misschien zijn ze er niet meer als we de dramatische berichten horen. Ook vogels waren duidelijk minder dan vorig jaar. Zaten toen tuinfluiter en spotvogel om en om hun gebied zingend te verdedigen, deze keer slechts een paar exemplaren.

We hoorden verder het drukke geluid van de winterkoning, de zang van de zwartkop, tjiftjaf, een cirkelende buizerd, enkele weidevogels zoals grutto en scholekster.
Weinig vogels, weinig insecten, weinig zon, was de natuur van streek omdat precies de ochtend van onze wandeling rond 07.00 uur het gras van het Bedelaarsbos was gemaaid?

Gelukkig vonden we volop plantensoorten op de Spijkerboorsekade en Rietveldsepad.

Fijne groep, allemaal een beetje gids, er liep ook een freelance journaliste mee van Gouwe Koerier (al dan niet in functie) omdat ze uit de buurt kwam. Ook André Dijkshoorn liep mee om zijn nieuwe woonomgeving te verkennen. Wat de een niet zag, zag de ander, van paddenstoel (zadelzwam) tot een diversiteit aan grassoorten. Wie een totaalplaatje van de natuur in dit eeuwenoude gebied wil ervaren, let op, deze wandeling doen we in 2019 weer.

Hans van Dam, Boskoop, 9 juni 2018.