Alphen aan den Rijn
Paddenstoelen
vrijdag25okt2019

Paddenstoelen zoeken in het Gouwebos

Zaterdag 19 oktober 2019
Tijdens het voorlopen op maandag
vonden we ongeveer 28 soorten. Het schema van de soorten en vindplaatsen werd netjes verzorgd uitgewerkt door Lia v. d. Sandt.

In de tussen liggende dagen passeerden regen en veel wind waardoor veel bladeren de bodem bedekten en ook paddenstoelen verdwenen. Veel soorten van de lijst vonden we terug, soms op andere plekken. We gaven de schuld van het verplaatsen maar aan de kabouters.

Veel soorten vonden we langs het eerste deel van de wandeling, tussen de bomen van de Lindelaan. Hierbij de zeer giftige witte satijnvezelknop, de geurende oranjebloesemzwam en de paarse schijnridderzwam. Allemaal heel klein en je merkte aan de groep dat ze vooral voor het grote werk gekomen waren. Dat werd beloond na de volgende afslag waar we nog fraaie exemplaren vonden van de parelamaniet (bruin met grijze vlekken) en de vliegenzwam (rood met witte vlekken). Die vlekken ontstaan tijdens de groei als het vlies wordt gebroken en stukjes vezel op het oppervlak blijven zitten.

Een van onze deelnemers, Herman Schoemaker, wist ons mee te nemen naar een plek waar we “ogen tekort” zouden komen. Op maandag kwamen we zover niet (onderbroken door regen). Nu scheen de zon ons vriendelijk toe. Herman nam ons mee naar een werkelijk paddenstoelen sprookjesparadijs. Simpelweg langs het fietspad van Boskoop naar Waddinxveen, maar even van het pad af. Hier liggen gesneuvelde boomstammen en stronken, door de natuur tot ware kunstwerken gecreëerd.

Boomstronken gevuld met paddenstoelen, zoals een kunstenaar het niet kan verbeteren.

Kunstwerken met mos, bladeren en paddenstoelen in vele soorten. Een must voor de fotografen in ons gezelschap. We konden aan onze lijst nog soorten toevoegen, zoals de kroontjesknotszwam, judasoor, gestreept nestzwammetje en de tondelzwam.

paddenstoelen

Deze fraaie plek staat alvast voor volgend jaar in ons geheugen gegrift, voorlopige datum is zaterdag 17 oktober 2020, onder voorbehoud, rekening houdend met de toegankelijkheid in dat deel. Volgend jaar is Gouwebos west aan de beurt voor verwijdering van zieke essen.

Vast staat: het kabouterleger zal er voor zorgen dat paddenstoelen zullen blijven bestaan.

Na afloop was er gelegenheid om nog wat na te praten in het gebouw van de Contactweide, met dank aan Frits en Carla. Volgend jaar onze vaste startplaats van de IVN wandelingen.

Voor ons, IVN Vrienden van het Heempad, was dit een mooie afsluiting van het seizoen.

Hans van Dam,