Alphen aan den Rijn
Natuur
maandag03okt2016

Paddenstoelen in het Gouwebos: 24 september 2016

Tijdens het voorlopen op vrijdagmiddag met onze gids Lia van der Sandt, vonden we toch al zo’n vijftien soorten, weliswaar klein en goed verstopt, maar ze waren er toch.  De kenners van vorig jaar, Leo Brand en Gé van Meerveld lieten vooraf al weten: “er zijn nauwelijks paddenstoelen”

En zaterdag vonden we de meesten weer, aangevuld met anderen. We vonden o.a. Peksteel, Fluweelboleet, Franjehoed, Hazenpootje, Gazonvlekplaatje, Geelbruin plooirokje, Berkenzwam, Aardappelbovist, Gestreepte - en Geel Nestzwammetje, Bekerzwam, Elfenbankjes, Paarse korstzwam, Roestbruine en Vergroeide kogelzwam.

Foto Dick Warmerdam

Frappant verschil met vorig jaar was dat we veel van de 25 soorten van toen dit jaar niet vonden. Conclusie, als de herfst in 2017 optimaal functioneert, dan kunnen we zo’n 50 soorten paddenstoelen verwachten. Dan graag weer met meer kinderen als spoorzoekers.

Dat geeft hoop, laat de herfst weer herfst zijn. Of moeten we, wegens opwarming, onze paddenstoelen excursie verplaatsen naar half/ eind oktober?