Alphen aan den Rijn
woensdag24okt2018

Paddenstoelen excursie Gouwebos 2018

Gouwebos, groene buffer tussen Boskoop en Waddinxveen

Zaterdag 6 oktober 2018

Tijdens het voorlopen op 4 oktober, met Jenny, Lia en Hans, hadden we een goed gevoel dat dit een fantastische wandeling zou kunnen worden. Na de zomerse droogte hadden de regenbuien ervoor gezorgd dat de bovenlaag voldoende vochtig was voor een goed paddenstoelen seizoen.

Een telling (totaal van 33 deelnemers waaronder 6 kinderen)  gaf de noodzaak aan om de groep in tweeën te splitsen. Lia en Jenny namen het deel van ouders met kinderen. Wat overbleef sloot zich aan bij Hans en Gerard Been.

De groepen kozen elk voor een eigen route en dat bleek een goede keuze. Niet alle paddenstoelen van het voorlopen werden opnieuw gespot, wel werden andere soorten gezien. Het bleek nog te vroeg voor de paddenstoel die iedereen wil zien, de vliegenzwam. Uiteindelijk werd een pril exemplaar door een groep gezien.

De andere groep had het geluk de oesterzwam, reuzenzwam, de paarse korstzwam en de spekzwoerdzwam te zien. Macro soorten, zoals vliegenzwam, knolparasolzwam, weide champignon en judasoor hebben een grote aantrekkingskracht.

Maar voor wie zich verdiept in de overige vormen, zoals worstzwammen, gaatjeszwammen, knots en koraalzwammen, vonden een weldaad op en langs de paden. IVN organiseert deze wandeling sinds 2015 en de totale telling van waargenomen soorten staat nu op 85, waarvan we er tenminste 40 zagen tijdens deze wandeling.

Voor geïnteresseerden hebben we op aanvraag een lijst beschikbaar. Elke wandeling is een nieuwe ontdekkingsreis en levert steeds verrassingen op. Je hoopt kabouters tegen te komen, maar die zijn er alleen ’s nachts. Overdag zagen we soorten zoals elfenbankjes, fluweelpootje, hertenzwam, krulzoom, donsvoetje, zwavelkop, inktzwam, plooirokje, zalmzwam, korstzwam, bekerzwam, paarse knoopzwam, meniezwam en nog veel meer van die mooie magisch geheimzinnige namen. Het Gouwebos lijkt een toplocatie voor het ontdekken van paddenstoelen. Een door en grondig onderzoek is gewenst.

paddenstoelen

Het Gouwebos in herfstooi toont meer moois, kleurende bladeren, zingende roodborstjes, bodeminsecten bij het omkeren van stammen en takken en nog wat bloeiende planten. Gouden kleuren zorgden voor een optimaal decor tijdens deze wandeling, een hoogtepunt in het seizoen voor IVN/ Vrienden van het Heempad. De paddenstoelenexcursie is er weer in 2019.

Hans van Dam, Boskoop.