Alphen aan den Rijn
Natuur in de Buurt
donderdag26apr2018

Natuurvriendelijke oevers aangebracht op Natuureiland Pampus

De buurtbewoners van wijk Nieuwe Sloot kunnen moe, maar voldaan terugkijken op het werk dat zij dinsdag hebben verricht.

Onder begeleiding van het hoogheemraadschap van Rijnland brachten zij ruim 1200 oever- en waterplanten aan op natuureiland Pampus. Hiermee leverde het hoogheemraadschap een bijdrage aan het natuureiland in de vorm van  natuurvriendelijke oevers .

pampus

Het  natuureiland Pampus is volledig tot stand gekomen op initiatief van buurtbewoners en vrijwilligers van het IVN (Instituut voor Natuureducatie) in samenwerking met provincie Zuid-Holland en de gemeente Alphen aan den Rijn. Doel is mens en natuur dichter bij elkaar brengen.

pampus

Rustpauze

Bomen, planten, een insectenwand, vijvers met ontdekpaden, een drainage systeem, een steiger en een tipi zijn inmiddels aangebracht. Het grote werk is achter de rug. De laatste klus is op 1 mei, wanneer het zaaigoed wordt ingestrooid. Daarna volgt een rustpauze van twee maanden. Dan mag de natuur bezit nemen van het eiland en kunnen dieren nestelen en kunnen de planten en bomen zich hechten.
Eind juni wordt het natuureiland opengesteld. Na bijna twee jaar voorbereiding en uitvoering mogen de kinderen samen met hun ouders het eiland, dat zij zelf met elkaar bedacht hebben, vrij gaan ontdekken en beleven