Alphen aan den Rijn
Duurzaamheid
zaterdag14sep2019

Natuurapotheek op de Veenmol en het Heempad

Zaterdag 31 augustus 2019

Na het openingswoord werden lijsten uitgedeeld aan een aantal deelnemers. Deze lijsten bevatten zo’n honderd plantennamen met helende werking gerangschikt op alfabetische volgorde. De lijsten zijn genummerd van 1 t/m.5 en de pagina’s vastgeniet om onnodig zoeken te voorkomen. De gidsen wezen de planten aan en deelnemers met een lijst noemden de helende eigenschappen. Onze gastgids Paul Ruben kreeg de gelegenheid om  “in te breken” als er aan zo’n plant een extra betekenis of anekdote te vertellen was.

Zo werd ervaren dat heel veel soorten in onze inheemse natuur allerlei edele eigenschappen bezitten die toegepast werden in de farmacie en vooral de phytologie. Veel planten werden vroeger, vooral op het platteland, als huismiddel tegen kwalen. Boerenwormkruid bijvoorbeeld, zoals de naam zegt, is een middel tegen wormen bij vee en ook kinderen en was vroeger in elke boerentuin te vinden. Een waarschuwing geldt ook voor zelf gebruik, er kunnen bijwerkingen zijn voor hen die medicijnen gebruiken. Toch maar naar de arts en de apotheek. Toch is het fijn te weten dat er zoveel wetenschappelijk onderzoek is gedaan en nog gedaan wordt om de geheimen van de planten te leren kennen. Met de Natuurapotheek hopen wij aandacht te vragen om nog zorgvuldiger om te gaan met onze flora, vaak onkruiden genoemd, maar wat een prachtige eigenschappen hebben ze. Dit was voor velen een leerzame wandeling, her en der werden ook wat zaden geplukt en dat mag natuurlijk, ze zijn er in overvloed.

Hans van Dam,