Alphen aan den Rijn
Natuur
woensdag07sep2016

Excursiewandeling Bentwoud

Op zondag 4 september melden zich 11 deelnemers voor de excursiewandeling in het Bentwoud. Gids is Rien van der Vorm van Natuur - en vogelwacht Rotta.

Het Bentwoud ligt op het grondgebied van Alphen aan den Rijn en Waddinxveen, tussen Zoetermeer, Benthuizen, Waddinxveen en Boskoop in. Het is een uniek natuur- en recreatiegebied van ruim 800 hectare. De afgelopen jaren zijn er 2,5 miljoen bomen en struiken geplant en is 80 kilometer aan wandel- en fietspaden aangelegd. Hoewel het bos nog volop in ontwikkeling is, zijn er al vele bijzondere vogels, vlinders en planten te vinden. Het is een prachtig natuurgebied dat door Staatsbosbeheer wordt.beheerd.

Direct bij de ingang worden we verrast door opvliegende putters (zie foto) die zich te goed doen aan de zaden in het het kruidenveld. En we zien ook een haas die zich snel uit de voeten maakt.

Als we wat verder het bos inlopen attendeert de gids ons op korstmos. Dit is een samenwerkingsverband tussen een alg en een schimmel. De boom heeft geen last van korstmos; het is geen parasiet. Het geel dooiermos wordt uitgebreid door een loep bekeken. Korstmossen geven een indicatie van de luchtkwaliteit.

Ook de zomereik wordt bestudeerd en uitgelegd wordt dat de zomereik zich van de wintereik onderscheidt door het ontbreken van een stengel aan het blad; ook wel zittend blad genoemd en dat is meteen een ezelsbruggetje naar de zomereik. Op sommige bladeren is gal te zien: een woekering van het blad dat is ontstaan door een parasiet, meestal een insect, die haar eieren in de plant legt. De gal doet dienst als behuizing en voedsel voor de larve.

Gezien het jaargetijde zijn al veel planten uitgebloeid. We komen zelfs een uitgebloeide wespenorchis tegen.

De wijze waarop de plant voor verspreiding van het zaad zorgt, zijn vaak prachtig om te zien, zoals op de foto’s van de distels (links) en phacelia (rechts) te zien is. Ook het, hele jaar voorkomende, elfenbankje (foto onder) hebben we bewonderd.

Veel dank aan Rien voor zijn verhalen en Dick voor zijn foto’s.

Wil Zandvliet 6-9-2016