Klimaat en duurzaamheid
Jongeren betrekken bij Nature-based Solutions
Hoe ziet Nederland er over 100 jaar uit op het gebied van natuur en duurzaamheid, volgens de studenten van HZ University of Applied Sciences? Tijdens hun MDT Buitenkans traject in Zeeland leerden ze wat de natuur voor hen kan betekenen in de vorm van Nature-based Solutions (NbS). Dit zijn mogelijkheden om de natuur in te zetten als oplossing voor maatschappelijke opgaven, zoals klimaatverandering. ‘Ik denk dat Nederland er sowieso groener uit zal zien met meer natuur,’ vertelt een van de deelnemers.
Joris Buis, projectleider Jongeren bij IVN Natuureducatie en begeleider van dit traject: ‘Wij bezochten samen met een groep jongeren de enige schor van Walcheren. Een prachtig voorbeeld van NbS, want daar wordt voor hen gelijk duidelijk hoe natuur en kustbescherming samengaan. Met verrekijkers kregen we mooi een wulp en een kleine zilverreiger in beeld, en zagen we hoe de zandplaat een extra bescherming biedt tegen golfslag.’
Nature-based Solutions in het onderwijs
Om Nature-based Solutions op grote schaal toe te kunnen passen, is meer kennis nodig. Daarom werken wetenschap, bedrijfsleven, overheden, natuurorganisaties en onderwijs samen in het programma NL2120 om kennis op te doen en deze op te schalen. Eén van de vragen die op de ‘kennisagenda’ staat, draait om de rol van het onderwijs in het opschalen van NbS. Joris van der Gun van Yuverta, de grootste groene opleider van Nederland voor het vmbo en mbo, houdt zich hier onder andere mee bezig. ‘Binnen NL2120 hebben we veel partners die nadenken over oplossingen, plannen maken en ontwerpen op beleidsniveau. Zodra we het op papier hebben, komt de vraag op: hoe maken we de stap naar de uitvoer? Daar sluiten het mbo en hbo het beste op aan. Daarmee heb je een programma van schets – tot schep!’
De taal van jongeren
En hoe kunnen we jongeren beter betrekken bij NbS? ‘Ik denk dat we beter aan moeten sluiten bij de taal van jongeren, die is namelijk anders dan de taal die wij nu gebruiken. Als oud-docent weet ik als geen ander dat je denkt iets heel begrijpelijk uit te hebben gelegd, maar vervolgens van je studenten terug hoort dat zij het anders hebben opgevat. Bij de term Nature-based Solutionsmerk je bijvoorbeeld dat het een lastige term is, die onder jongeren niet gebruikelijk is. Zelf spreken we daarom ook wel over natuurbouwstenen.’ Joris Buis herkent dit: ‘Beeldende woorden, zoals natuurlijke bouwstenen, zijn een goede stap vooruit. Maar vooral: ga samen met hen het veld in om NbS in het echt te zien. Dat is het leuke, NbS zijn niet abstract, maar altijd tastbaar en lokaal bij jongeren zelf in de buurt te bezoeken en te ervaren’.
Ook geeft Joris van der Gun aan dat het belangrijk is om de aannames die we aan de voorkant maken, te toetsen bij jongeren. ‘Wij kunnen het heel belangrijk vinden dat we geld investeren in het vergroenen van buurten, maar vinden zij dat ook? Of zijn er misschien andere dingen die prioriteit hebben, zoals het kunnen betalen van je vaste lasten?’
Daarbij kun je niet vroeg genoeg beginnen met het delen van deze kennis over NbS volgens Joris. ‘Want hoe eerder jongeren leren dat je de kracht van de natuur in kan zetten voor ecologische en maatschappelijke problemen, des te gewoner deze aanpak voor hen is zodra ze op de werkvloer staan.’
‘Hoe doet de natuur dat?’
In onderstaande video geven deelnemers van MDT Buitenkans aan wat zij verstaan onder NbS en hoe zij de toekomst van Nederland voor zich zien. ‘Ik denk dat het voornamelijk gaat om te kijken naar hoe de natuur het doet en je daar op aan te passen’.
Verder lezen
In dit interview op de website van NL2120 vertelt Joris van der Gun meer over zijn rol binnen NL2120 en de arbeidsmarkt voor NbS-experts.
