#2uurnatuur
IVN
woensdag09okt2019

Sta stil door te wandelen

De Buitenpsychologen, Irina en Christel, raden cliënten vaak aan meer naar buiten te gaan voor hun herstel. ‘We zeggen tegen 9 van de 10 cliënten die kampen met een burn-out, depressie of angststoornis: ga vaker de natuur in. ‘Dit zeiden we altijd zittend, binnen, en dachten: wacht even… practice what you preach, toch?’ Twee jaar geleden besloten ze daarom om met cliënten naar buiten te gaan. Wij spraken Irina over deze nieuwe aanpak.

Van therapie binnen naar wandeltherapie

Jaren hebben GZ-psychologen Irina en Christel binnen therapie gegeven. Wat hen betreft is psychologie het mooiste vak dat er is. ‘Het liefst blijf ik dit de rest van mijn leven doen, maar dan moet het wel leuk blijven. Binnen in een kamertje zitten en 8 cliënten per dag ontvangen gaf na een tijdje weinig voldoening meer. Ik zou zelf ook niet bij een therapeut willen zitten die zijn werk niet leuk vindt en uitgeput is’, zegt Irina. ‘Beiden hebben we wel eens cliënten gehad waar we binnen mee vastliepen, hier gingen we intuïtief mee naar buiten en daar knapten ze zó van op. Toen Christel en ik een keer samen buiten wandelden en het hierover hadden, kwamen we op het idee om een nieuwe vorm van therapie te ontwikkelen: wandeltherapie. Niet alleen cliënten knappen hier heel erg van op, we worden er zelf ook een beter mens van. We zijn scherper, creatiever en fitter. Alle cliënten die we buiten zien, krijgen ons in onze beste vorm.’

Verplaats je focus van binnen naar buiten

Irina is ervan overtuigd: van wandelen in de natuur knap je ontzettend op. ‘Mensen die zich slecht voelen, zitten vaak in hun hoofd. Ze voelen hun lijf niet meer, of het lichaam voelt als één brok spanning waar ze niet bij stil willen staan. Als je zegt: ga naar buiten, kijk eens om je heen, wat valt je dan op? Dan verplaats je de focus van binnen naar buiten. Dan openen ze zich en kunnen er positieve ervaringen en gedachten binnenkomen die anders aan ze voorbij waren gegaan. Het doet iets met je brein, dat lopen in de natuur. Het deel van je brein met negatieve gedachten, angst of boosheid wordt overstemd door het deel van het brein dat goed kan plannen, overzien en leren. Dat deel wil je activeren voor een goed herstel.’
 

Irina&Christel2

Een gelijkwaardig proces

‘Samen een wandeling maken voelt een stuk gelijkwaardiger en daar houd ik wel van. Cliënten worden niet aangestaard door mevrouw de psycholoog. Nee, we zijn samen op stap. Ze kunnen gebruikmaken van wat we te bieden hebben als psycholoog en tegelijkertijd genieten van de wandeling. We zijn samen emotioneel én fysiek op pad.’

Werk heling in de hand door te wandelen

‘Het is goed om stil te staan bij dingen die er gebeuren, gedachtes die je hebt of hoe je je voelt. Hierdoor ga je door de pijn heen. Maar waarom niet op een ontspannen manier? Zodat er ook genieten bij komt kijken. Dat werkt heling in de hand, hebben wij ervaren. Wandelen in de natuur is zo goed voor je. Dus, waarom doen? Omdat het zóveel oplevert!’

Ga naar buiten met een doel

Maar, hoe zorgen mensen nou zelf dat ze voldoende de natuur in gaan om te profiteren van de positieve effecten? ‘Soms regent het en heb ik ook geen zin om naar buiten te gaan, maar zodra ik op de fiets zit en de natuur ruik, dan voelt het ontzettend goed. Wat mij helpt is een doel voor ogen te hebben. Dit sluit heel goed aan bij de IVN #2uurnatuur Challenge. Ga niet zeggen “oh ik ga even een uurtje wandelen”. Zeg tegen jezelf: ik ga kijken hoeveel paddenstoelen ik kan ontdekken of hoeveel vogels er per seizoen actief zijn. Geef jezelf een kleine opdracht.’ Irina zelf wandelt bijvoorbeeld graag drie kwartier naar een theehuis voor koffie met een gebakje. Zo'n beloning geeft houvast en motivatie.

Wil jij ook meer naar buiten, en kan je wel een doel gebruiken? Doe dan mee met de IVN #2uurnatuurchallenge