Regiowerkgroep Montferland

Het unieke werkgebied van de werkgroep Montferland is een heuvelachtig bosgebied in het oostelijk deel van de provincie Gelderland, dat vooral bepaald wordt door een aantal heuvels, waarvan de Hettenheuvel met 91,6 meter de hoogste is. Het gebied is onderdeel van een stuwwal die zich vanaf het Montferland via Kleef en Nijmegen richting Betuwe uitstrekt. Delen van deze stuwwal zijn door de eroderende werking van de Rijn verdwenen, maar is op plaatsen in de diepere ondergrond nog aanwezig.

Dit is ons jaarverslag én onze bereikmeting over het jaar 2023:

jaarverslagMontferland 2023 IVN

Het Montferland

Het Bergherbos is een 1837 hectare groot natuurgebied, eigendom van Natuurmonumenten en de stichting Huis Bergh. Het is gelegen in de gemeente Montferland. Het Bergherbos ligt op de uitlopers van de heuvels waarop ook ‘s-Heerenberg te vinden is.

De Eltenberg (Elterberg) is een heuvel bij Elten. De berg heeft een hoogte van 82,4 m. Vanuit Nederland is deze heuvel onder andere te bereiken via een ‘groene grensovergang’ tussen Stokkum en Elten. Deze grensovergang is een weg die voert over Bundesautobahn A3 die is afgesloten voor auto’s. Tussen 1949 en 1963 behoorde de Eltenberg tot Nederland. In geografisch opzicht maakt de Eltenberg deel uit van het heuvelachtige bosgebied van Montferland.

Wandel- en Fietstochten

Er worden regelmatig wandel- en fietstochten georganiseerd onder leiding van onze gidsen in het Bergherbos en bij onze oosterburen vanuit Hoch Elten.

Klik hier voor ons activiteitenprogramma.

Op aanvraag: excursies onder leiding van een IVN-gids

De regiowerkgroep verzorgt op verzoek aangevraagde excursies voor bijvoorbeeld je familie, buurt, vereniging, school, medewerkers of collega’s.
Ook kinderpartijtjes zijn erg gewild.

Kijk hier voor een overzicht van ons complete aanbod én onze tarieven.

Landschapbeheer

Ook zijn de leden van de werkgroep actief op de heiden van het Bergherbos om te plaggen en voor het verwijderen van de opslag.

Vergaderen

Om de activiteiten in te plannen vergaderen we twee keer per jaar. Als je een keer een vergadering bij wilt wonen of geïnteresseerd bent in een van onze activiteiten, neem dan contact op met onze coördinator.

Interesse?

Ben je geïnteresseerd in de activiteiten van onze werkgroep? Wil je onze werkgroep komen versterken? Dan ben je van harte welkom. Klik hier om u aan te melden.

Coördinator

Rob van den Dikkenberg